|



Upaľovanie bosoriek, lynčovanie a
viera v čiernu mágiu nie je ešte i v dnešných dobách
vo svete ničím výnimočným... Trebárs na Papue - Novej
Guinei je javom, ako to často čítavame, občianskou
aktivitou vraj úplne všednou a bežnou...

Niekedy, nie je tomu ani tak dávno, v čase najväčšej
slávy upaľovania bosoriek, aj miestna hierarchia a
bývalí radní páni starej
Bratislavy, keď mesto ešte nieslo názvy Posonium a aj Pressburg, neboli
žiadnou výnimkou v týchto stredovekých
barbarských aktivitách.
Na základe zachovaných písomností z tých dôb musíme
však priznať, že "posoniaci", alebo "pressburgeri"
však
čo sa týka upaľovania bosoriek, nemali v týchto veciach
prvenstvo, ale aby nezaostali za vtedajšími európskymi
módnymi trendmi, tak nejaké tie bosorky predsa len
medzi sebou prostredníctvom rôznych občianskych
aktivít predsa len našli. Možno však smelo konštatovať že
do toho nezapojili svoje vlastné myslenie /ako je tomu
dnes/, ale tieto
bosorácke aktivity a praktiky odkukali od vtedy
"vyspelejších" národov v Európe, a aby sa od nich
moc nelíšili, bosorky, akože mohli inak, bežne mučili a
potom na hranici upálili.
A keď sa jedná už o tie prvenstvá,
isto zaujímavé by určite
bolo zistenie, kde v Európe zhoreli prvé "bosorky" na
hranici"...
|
 |
Erb
slobodného kráľovského mesta Bratislavy, z
listiny bratislavskej kapituly datovanej do
roku 1302
|
|
|
|

Prvou upálenou bosorkou v Bratislave bola Agatha Toott
Borlobaschin, ktorá zhorela pred viac ako štyristo
rokmi. Dňa 24. mája 1602 ju verejne na hranici
postavenej na popravisku pred Michalskou bránou v
rozhraní medzi Župným a Hurbanovým námestím upálili.
Jej "rozsudkom" pre upálenie bolo mnoho bosoráckych
obvinení vynútených zručnosťou katových múk, tak aby
sa priznala k tomu, čo vtedajšia miestna vládnúca hierarchia
považovala za potrebné.
|
 |
Bratislavská
radnica. Tu v jej podzemí radní páni väznili a
mučili prostredníctvom kata bratislavské
bosorky, okrem mnoho iných aj v roku 1602
upálené bosorky Agathu a Alžbetu.
|
|
|
V
kacírskom rozsudku u Agathy sa dá dozvedieť, že
vedela začarovať mäso z dobytka tak, že spôsobila úpadok mäsiarskeho
obchodu a následnú chorobu mäsiara /treba
už len dúfať, že v čarovaní Agathy nemá svoj pôvod
dnešná choroba šialených kráv, či vtáčia chrípka/. Ďalej v
rozsudku je napísané ešte veľa ďalších obvinení, okrem
iného aj to, že zašila
ihlou a vlasom oko žabe ropuche a tým spôsobila
oslepnutie inej žene. Inému vraj za živa nohu odtrhla
/nedozvedeli sme sa však, či tento invalid bol svedčiť
aj na súde/. Čary - mary - fuk, vraj robila aj s kosťami
nedonoseného dieťaťa a samozrejme, tak ako to bolo v
rozsudkoch iných čarodejníc upálených pred ňou a v
iných európskych končinách, obcovala s diablom v manželskej posteli a to
dokonca za prítomnosti svojho manžela. Agatha dokonca v svojich
katom vynútených výpovediach uvádzala ešte ďalšie dve
bratislavské dámy, ktoré s Pekelníkom obcovali..

A to
už netreba vari ani pripomínať že Agatha vo svojich
priznaniach, ako sa na poriadnu bosorku patrí,
samozrejme priznala, že vedela lietať a lietala
na metle v povetrí... Potom je už jasné že kat ktorý ju mučil, naťahoval na škripec a
mliaždil jej prsty za účelom priznania sa... keď
miestnej hierarchii za ňu zodpovedal, musel určite
schovávať všetky metly, aby mu po toľkých mučeniach neubzikla...

Ďalšou "pressburgersko - poszonyovskou"
bosorkou bola Alžbeta Magysányiová. Vtedajší mocní
mesta, jej za hriechy v rozsudku
určili najmä spávanie z diablom, samozrejme aby nepokazili
touto túžbou v tom čase aj iné poszony a pressburger ženy, to spávanie bolo
vraj bez styku, preto že zástupca Pekla mal studené
telo. Toto však nakoniec nebolo hlavnou vinou, na
upálenie to nestačilo... Alžbeta sa
vraj ďalej vyznamenala tým, že dokázala pracovať s mrazom a
vetrom, keď s ich pomocou zničila Bratislavčanom úrodu
ovocia...

Na
bosorku, ktorú si mestskí páni vytypovali, alebo na ňu
prišlo udanie donášača, už potom mala len veľmi
malú nádej na záchranu, pri procese boli odsúdené vždy
na trest smrti upálením. Vtedajší mocní totiž
rozšírili medzi ľuďmi svoje vlastné učenie, podľa
ktorého oheň očisťuje a úplne vykynožuje zlo na Zemi.

Dve
bratislavské bosorky upálili za panovania uhorského
kráľa Rudolfa Habsburského. Čo je však zaujímavé,
napriek tomu že sa za jeho vlády upaľovali bosorky, u
Rudolfa bola povestná záľuba v alchýmii, astrológii a
rôznych druhov okultizmu, teda ako to vtedy nazývali v
bosoráctve. Okolo kráľa sa točili, ako
je známe, rôzni šarlatáni, dobrodruhovia a určite aj podvodníci...
Kráľ Rudolf mal
však svoje sídlo v Prahe a
staral sa o iné dôležitejšie veci, ako o bratislavské
bosorky. Určite keby o týchto aktivitách "pressburgersko
- poszonyovských" miestnych pánov a radných vedel, tak bosorky
by azda neskončili na hranici. Za jeho panovania sa totiž Praha stala
moderným centrom európskej politiky, diplomacie a kultúry a ako
pamiatka na jeho roky panovania zostalo Prahe známe Rudolfínum.
|
|
Pohľad na
Bratislavu za čias upaľovania bosoriek a
panovania uhorského Kráľa Rudolfa.
|
|
|
|


|
 |
"Sedes regni coronae"
"Stolica
kráľovskej koruny".
Tu v tejto mohutnej veži bratislavského hradu
sa strážila kráľovská koruna po dlhé
stáročia...
|
|
|

Vtedajšia Bratislava však bola Slobodným kráľovským
mestom a niesla aj titul odvodzujúci sa od
bratislavského hradu "Sedes regni coronae"
to je "Stolica kráľovskej koruny". Na
bratislavskom hrade totiž bola uschovávaná Svätá
uhorská kráľovská koruna.
Z Prahy ju v čase prenasledovania bosoriek priviezli v
roku 1608, kde ju mal krátkodobo kráľ Rudolf uloženú
vo svojich zbierkach kuriozít.
|
 |
Panoramatický
pohľad na bratislavský hrad z veže
konkatedrály Dómu sv.Martina
|
|
|
|
 |
Dnešný pohľad z
veže bratislavského hradu, ktorá bola
skutočnou skrýšou Svätej Uhorskej kráľovskej
koruny. |
|
|

Táto
kráľovská koruna tu nebola po prvý krát a už na týchto
miestach bola uschovávaná aj v predchádzajúcom
storočí, za bratislavskej korunovácie kráľa
Maximiliána v roku 1563 a potom aj v neskorších rokoch
a storočiach za korunovácii 11 kráľov a 8 kráľovien v
bratislavskom Dóme sv. Martina...
|
 |
Pohľad
z bratislavského hradu na korunovačný chrám,
konkatedrálu
Dóm sv. Martina |
|
|
|
 |
Pohľad do Svätyne
Dómu sv. Martina, kde Svätú Uhorskú kráľovskú
korunu prijalo 11 kráľov a 8 kráľovien...
|
|
|
|
 |
A tam úplne navrchu veže korunovačného
chrámu, na Dóme sv. Martina sa nachádza
silno pozlátená mohutná symbolická uhorská
kráľovská koruna, umiestnená tu ako pamiatka
na dobu kráľov v 2.pol.19.storočia.
|
|
|

Vráťme sa však späť k
bosorkám. Podľa Knihy priznaní slobodného kráľovského
mesta Bratislavy, bolo od roku 1602 vynesených len v
samotnej Bratislave asi štyristo
"spravodlivých" rozsudkov za
bosoráctvo.

Popravy boli medzi ľudom zrejme vtedajším obľúbeným divadlom.
Prizerajúci sa v deň popravy nemuseli pracovať,
hostince boli plné ľudí a mesto hýrilo zvláštnou
veselou ľudovou zábavou.
|
 |
|
Popraviskom
bosoriek v Bratislave sa stala lúka za hradbami mesta
na miernom kopčeku pred vstupnou - Michaľskou
bránou do mesta. Takéto priestranstvá sa však
využívali tiež zvyčajne aj na trhoviská a tak tu
vzniklo jedno z trhovísk s dreveným uhlím, nazývané
občanmi mesta Uhoľný trh. Že na Uholnom námestí bol
celé stáročia čulý ruch svedčí aj to, že sem preniesli
v roku 1768 aj mestský pranier z Hlavného námestia a
istý čas sa tu pri pranieri konali aj popravy.
Tu niekde v miestach pred
kostolom Sv. Trojice - Radu Trinitárov, možno presne tam,
kde je na rytine dvojica postav so psíkom, teda smerom
k Michalskej mestskej bráne ktorá na grafike vpravo
vykúka spoza domov, za jej hradbami,
bolo miesto vtedajšej stredovekej "ľudovej zábavy", teda
miesto kde zamestnanci rychtariátu, služobne zaradení
ako kati, od roku 1602 upaľovali bosorky.
Je nutné
podotknúť, že
členovia Radu Trinitárov s týmito mestskými katmi a
upaľovaním
bosoriek nemali vôbec nič spoločné, lebo do Bratislavy
prišli z Ilavy až v roku 1698 na pozvanie cisára
Leopolda I. a ostrihomského arcibiskupa Leopolda
Kolloniča. Barokový kostol si tu postavili ešte trochu
neskoršie, až v rokoch 1717 - 1727 /kým prvú bosorku
mesto upálilo v
roku 1602/.
A taktiež svedkom
upaľovania nemohol
byť ani starší kostolík Radu Kapucínov, ktorý je na
grafike v pozadí, v strede námestia pod hradom, lebo ten bol postavený tiež
o celých sto rokov neskoršie, až v roku 1709 a ani
príslušníci Radu Kapucínov nemohli byť svedkami týchto
hrôzostrašných upálení bosoriek, preto že do Bratislavy -
vtedajšieho hlavného mesta Uhorska, prišli až v roku
1676 z Viedne.
A ani
domy mešťanov z obrázku nemožno použiť ako mlčiacich
svedkov, tie boli postavené oveľa neskoršie ako už
spomínané kostoly, až niekedy okolo roku 1830.
A tak nám ako
nemý svedok týchto udalostí z grafiky Uhoľného trhu zostáva len
historický hrad a Michalská brána z mestského
opevnenia, ktorá tu stála ako časť Mestského opevnenia
už od roku 1511, ale v trochu inej než v dnešnej
barokovej podobe.
|
 |
V
roku 2002 sochárka Ľudmila Cvengrošová v
spomienke na upálenie Agathy
Toottovej-Borlobaschinovej zhotovila pamätnú
tabuľu a spolu so spolkom Uroboros ju na
základe povolení umiestnila na miesto
pripomínajúce upaľovanie bosoriek. Niektorí
Mestskí kompetentní to však už vtedy označili,
že to nie je pripomenutia hodná udalosť a zo
spoločensko - ideového hľadiska je to vraj
umelecký nevhodné dielo, ktoré nie je späté s
významným historickým momentom. Po desiatich
rokoch sa stalo to, čo už nikto neočakával,
objavili sa neznámi novodobí kacíri a tabula
bola "odborne" vyrezaná z podložia. A tak sa
stalo že reliéf spolu s vyrezanou časťou
žulového kameňa v roku 2013 jednoducho
zmizol... rozplynul sa... ako voľakedy na
tomto mieste bosorky niekde v dyme. Dôvodom
zmiznutia určite nebolo obcovanie s diablom a
lietanie na metle súčasných bosoriek po
dnešnom Hurbanovom námestí, ale "ideovospoločenská"
bratislavská likvidácia i keď veľmi smutnej
histórie z minulosti.
|
|
|
|

|
|
O
bratislavských bosorkách sme si hádam toho už povedali
akurát dosť a v stručnosti všetko to, čo je všeobecne známe
dnes z ďalekej
minulosti. Teraz však poďme hľadať súčasnosť a
terajšie novodobé bosorky.
Upozorňujeme však tú časť aktívnych radných z
rychtariátu, sudcov a prenasledovateľov
bosoriek z rôznych občianskych združení, čo by radi ešte i
dnes upaľovali bosorky, že koniec ich lovu vydal
svojou listinou rímsko - nemecký cisár, český a
uhorský kráľ Jozef II. už sedem rokov po svojej
korunovácii v roku 1787 a bosorky sú už potom dlhodobo
následne chránené aj po rozpade kráľovstva, aj množstvom iných,
avšak už moderne znejúcich zákonov vydávaných /asi
omylom/ v parlamentoch
novo vzniknutých štátov.
Kráľ
Jozef II. okrem toho, že vydal zákaz podriadeným hierarchiám
zaoberať sa bosoráctvom, mal aj iný príkaz tykajúci sa
Bratislavy. V roku 1784 nariadil odvoz Svätej uhorskej
kráľovskej koruny do cisárskej klenotnice vo Viedni a
tak Bratislava a bratislavský hrad po veľmi dlhom čase
stratili titul "Sedes regni coronae".
|

|
|
Ako sme sa z dobre informovaných
kruhov rôznych "donášačov" dozvedeli, tak bosorky dnes nájdeme
aj v Malých Karpatoch,
v jednej zo známych trampských rozprávkových a
povesťami opradených "destinácii".
Našu
cestu za týmito bosorkami vám priblížime na ďalšej
stránke tu:
Fotografie a text:
Pekelník
Grafika:
Andrej Miháľ 1918
Gustáv Ertieľ 1958
Ľudmila Cvengrošová 2002
Pekelník a archív
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|