Kamaráta Džipa
poznám ako trampského fotografa niekedy od roku 1968, vtedy
však nemal trampské pomenovanie Džipo, ale volali sme ho Ešus.
Samozrejme v tých
rokoch frčala čiernobiela fotografia a každý dobrý fotograf
/aj Ešus/ prerobil aspoň vždy na chvíľu, keď to bolo treba,
rodinnú kúpelňu na fotolaboratórium, kde nechýbali nádoby s
vývojkou, ustaľovačom, veľký zväčšovák, leštička na fotografie
a veľa ďalších malých drobností tak potrebných k zhotovenie
dobrých a kvalitných fotografii...
Farebná fotografia
bola veľmi drahá a tak i v trampských kronikách a
fotografických albumoch z tých čias sa objavuje len málo a aj
to väčšinou vtedy, keď ju fotili profesionáli..
Dalo by sa povedať
že zhotovenie farebných fotografii bolo pre amatérskeho
fotografa dosť náročné a aj vybavenie iba malého laboratória
pre farebnú fotografiu nebolo vôbec jednoduché. Na farebnú
fotografiu bolo v tom období treba špeciálny zväčšovák a ešte
i ďalšie veci ktoré boli niekedy úplne nedostupné, dokonca aj
v špeciálnych fotografických obchodoch.
A tak trampský
fotograf pri fotení na farebný film si dal svoje
fotografie vyrobiť do vtedajších tzv. zberní, ktoré
filmy k vyvolaniu a zhotoveniu fotografii posielali niekam do
centrálnych laboratórií a potom už mohol asi tri týždne čakať
čo s toho bude.
Výsledky a úspech
po trojtýždňovom čakaní bol zvyčajne taký, že asi osemdesiat
percent fotografii bolo strašných, fotografované objekty -
niekedy i tváre tam síce bolo vidieť, ale väčšinou ich
farebnosť bola neskutočná a keby si maliar chcel také farby
vymyslieť, tak by ich v svojej palete nebol ani našiel.
To však by nebola
až taká tragédia, za úspech bolo považované v tých časoch i
to, keď z desiatych farebných fotografii sa aspoň dve
vydarili.... nehovoriac o tom čo na vtedajšie pomery ten
úspech stál v peniazoch. Horšie bolo to, že fotografie boli
farebne nestále a už po krátkom čase začali strácať svoje
farby a to aj vtedy keď boli v albumoch držané v tme.
Potom prišla doba
diapozitívov. Bolo to obdobie keď veľa trampských fotografov
prešlo radšej na tento formát, ako na farebnú fotografiu. Inak
to nebolo ani u kamaráta Ešusa - Džipa. Už nebolo treba pracne
vyrábať čiernobiele fotografie, či dávať sfušovať svoje
farebné filmy do komunálnych laboratórií. Stačilo kúpiť
farebný diapozitívny film, dobre ho nafotiť, snímky dať do
rámikov a potom premietnuť na kvalitnej premietačke na plátno.
Úspech bol vždy
zaručený a spomínam si i na sleziny, kde Ešus pre kamarátov
premietal diapozitívy nafotografované na svojich vandroch
väčšinou po zemiach slovenských. Boli to ucelené krásne
seriály z Nízkych Tatier, Veľkej Fatry, z neprístupných
jaskýň, kde spolu s jaskyniarmi chodil fotografovať a z veľa
ďalších miest, kde ho trampské kanady zaviedli. Nikomu tu
nevadilo, že farebné diapozitívne filmy vtedy dovážané z
východného Nemecka pod značkou ORWO boli farebne presýtené...
Však boli jediné, bez akéhokoľvek možného výberu, ktoré bolo v
predajniach možné kúpiť. Potom prišli do obchodov i iné
kvalitnejšie značkové filmy ako KODAK, FUJICOLOR a podobne, a
už sa fotografom zase dýchalo ľahšie...
Dnešný pohľad na
dobu diapozitívneho fotografovania je však nie moc dobrý...
Diapozitívy dobou začínajú podliehať skaze, najmä tie ktoré
boli fotené na filmy značky ORWO. Jednotlivé vrstvy farebné
vrstvy sa na týchto filmoch začínajú zlievať dokopy a tým
spôsobujú definitívne zničenie týchto väčšinou pre trampa
vzácnych fotografii z minulosti. Jedinou záchranou je ich
rýchle prevedenie do digitálnej formy. Tu však nastávajú
problémy... Diapozitívy musia byť skenované na špeciálnych
skeneroch s vysokým rozlíšením, navyše tieto skenery sú cenovo
pre neprofesionálov nedostupné a k tomu treba používať ešte
i ďalšie programy, ktoré odstraňujú jemný mikroskopický prach
a chĺpky prilepené na tieto staré filmy....
Žiaľ, je to fakt
že celé jedno fotografické trampské obdobie nenávratne
zakrátko zmizne z celuloidových filmíkov.
Dnešná doba pre
trampského fotografa je však už úplne o niečom inom. K
digitálnym kvalitným fotoaparátom určite patrí i dobrý počítač
a programy pre úpravu fotografii a albumov. Touto
fotografickou cestou sa vydal v dnešných časoch i kamarát Ešus
- Džipo a z jeho fotografiami sa máme možnosť stretávať nielen
v trampských kronikách a albumoch, ale i na trampských
stránkach na Internete...
Z rozprávanie
kamaráta Ešusa - Džipa napísal Pekelník