Slovenskou
pamiatkou na tieto staršie časy zostal legendárny traperský
zrub ZÁLESÁK, pri ktorého úplnej rekonštrukcii, alebo dalo
by sa povedať aj znovupostavení podľa pôvodnej stavby, v rokoch 1963 sa spolu s
Teddymu z rovnomennej trampskej osady ZÁLESÁK, podieľali
"desperádi" kamaráti Otto - Mike, Šoc, Bleška a
Greenhorn.
Zrub Zálesák bol
posledným campom DESPERADOV na Slovensku do roku 1969.
Kamaráti z DESPERÁDA po vpáde Rusov do Československa odišli
v rokoch 1968 a 1969 za hranice do Kanady, kde si našli svoj nový
domov.
Možno i krásna
panenská príroda Malých Karpát z okolia zrubu ZÁLESÁK
dopomohla a priviedla kamarátov k zručnej trampskej
tvorivosti. Medzi trampami sa stali známe kresby "desperáda"
Šoca, ktorý už v tom čase kreslil obrazy s trampskou
tematikou, väčšinou ako ceny na potlachy. V roku 1964 nakreslil takýto
obraz ako prvú cenu v súťažiach v speve, pre potlach
trampskej osady NETOPIER RODRIGO na Pasekách a potom množstvo
ďalších v nasledujúcich rokoch, až po svetové potlachy v
Austrálii, Kanade, Švajčiarsku a USA.
V tom
čase"desperádnik" Apač sa začal zaujímať o intarzie s
námetom prírody a krajiniek. Na svoje začiatky z obdobia
rokov 1960 keď pracoval vo veľkom bratislavskom podniku
spracuvávajucom drevo na nábytok - Priemyselnom kombináte
Bratislavy, kde jeho prácou bolo meranie a triedenie
exotických dýh, ktorými ich zásobovala ďalšia veľká firma
N.P.Ligna.
Ako si Apač
spomína, prvú intarziu ktorú vyrobil v tom čase spolu s
kolegom Magulom, bola objednávka pre známeho bratislavského
umelca a pozostávala zo štyroch veľkých tabúl. Na týchto
veľkých intarziach pracovali štyri mesiace, každý deň po
práci a boli vyrábané pre novú nemocnicu niekde v blízkosti
Žiliny. Samozrejme že všetko robili podľa návrhu a
kresieb umelca z výkresov. Intarzie museli dokonca
niekoľkokrát prerábať, kde výtvarníkovi nesedeli niektoré
farby dýh ktoré prírodne neladili. Ich práca však v tom čase
bola bohato odmenená a dobre zaplatená a Apač si za tieto
peniaze kúpil Jeepa.
Prvé intarzie s
trampským námetom, ktoré boli určené ako ceny do súťaží
vyrobil pre potlach trampskej osady MANILA v roku 1967.
Neskoršie Apač
vytvoril veľa rôznych obrazov z vlastných námetov z ktorých
niektoré skončili u jeho rodiny vo Viedni. Niektoré zas predal do
Ústredia ľudovo umeleckých výrobkov v Bratislave a hlavne
veľa ich porozdával i kamarátom trampom.
Tejto práci s
intarziami sa venoval i po príchode do Kanady v roku 1969.
Tu objavil aj
jeden obchod s neuveriteľným výberom exotických dýh, z ktorých niektoré sú až tak vzácne že niekedy za dyhu o
rozmeroch 20 x 20 cm je potrebné zaplatiť aj 20 $.
Najznámejšou
Apačovou intarziou medzi slovenskými trampami sa stala "Hawkinsová
placka". Je to ocenenie, ktoré v roku 1996 sa rozhodli
udeľovať zaslúžilým trampom z najstarších slovenských
trampských osád kanadský trampi.
Udeľovaná
ocenenie pripomína kamaráta Johna Hawkinsa z bývalej
legendárnej trampskej osady EL CORMORANE DEL TORTUGA, ktorý
značnú časť svojho života prežil v Caracase, kde sa i pobral
na cestu, z ktorej niet návratu.
Námet tejto
placky pochádzal z osobného Hawkinsovho razítka a v roku
1996 tento námet grafický spolu s príslušným diplomom upravil
kamarát Šoc.
Apač sa vyznáva
k tomu, že intarzie boli vždy jeho veľkou záľubou, najmä v
zimnom období, pri ktorých zotrval až do dnešných čias.
Pre Svetový
potlach trampov v roku 1998 na Bush River v Kanade pripravil
25 cien - intarzii, s výtvarným námetom kamaráta Šoca, ale i
svojím vlastným.
Intarzie však
nie sú jediným trampským koníčkom kamaráta Apača. Apač rád
od svojej mladosti fotografuje i filmuje a predovšetkým sa
zaoberá históriou. Jeden z jeho najznámejších spracovaných
dokumentov je film nazvaný "Cesta do starej osady. To je
však už úplne iná téma, ku ktorej sa ešte určite vrátime.