|
"Fašianok
je milý sviatok,
ponúknite šunky plátok,
slaninku aj klobás pár,
neľutujte pre nás dar.
My vám za to zaželáme
zdravie, šťastie,
požehnanie..." |
|
 |
|
|
|
Po
Troch kráľoch prišli Fašiangy, obdobie zábavy a
hojnosti...
Obdobie
fašiangov trvá od Troch kráľov /6.januára/ do
Popolcovej stredy /21.februára/. Po Popolcovej
strede sa pre kresťanov začína 40-dňový pôst, ktorý
je obdobím prípravy na najväčší kresťanský sviatok -
sviatok ukrižovania Ježiša Krista - Veľkú noc.
A tak na
Fašiangy, od Troch kráľov do Popolcovej stredy, sa
na dedinách konajú tradičné zabíjačky... v mestách
/i na dedinách/ svadby, karnevaly, plesy a baly.
Inak to nebude /a nebolo/ ani tento rok.
Rádovo
stovky plesov a bálov tradične každoročne na
Slovensku organizujú rôzne spolky, inštitúcie a
firmy. Prečítali sme si napríklad i to, že aj
poľovníci zo Slovenska pripravujú svoj
1.Reprezentačný ples poľovníkov v Bratislave a v
tomto duchu ožijú priestory Incheba Expo Arény 18.
januára 2008 pod záštitou prezidenta republiky Ivana
Gašparoviča.
|
|
Opera - historická budova Slovenského
národného divadla v Bratislave.
Foto:Pekelník
|
|
|
|
Tradičná
plesová sezóna v Bratislave sa začala v sobotu 13.
januára v historickej budove Slovenského národného
divadla - Plesom v Opere,
Že to
bol ples noblesný, hovorí i to, že výzdobu tvorilo
približne 4000 živých rastlín, pohostenie pre
prominentov pripravovalo asi 120 kuchárov a čašníkov
a na rôzne lahôdky bolo určených asi 3 000 príborov,
5000 sád tanierov a 8. 000 až 11.000 pohárov /tu sa
informácie rozchádzajú/. O pohodlie hostí sa v
opere staralo 28 kuchárov, 100 čašníkov, 10 barmanov
a 36-členný pomocný personál. A tancovalo sa všade,
na tanečný parket sa zmenilo hľadisko a dokonca aj
priestory, kde zvyčajne hráva orchester.
Ako však
Fašiangové obdobie prežívajú trampi, to sa dozvieme,
keď sme nazreli na ples do jednej zo známych
ivanských trampských osád:
|
|
"NOŠKOVÝ
PLES"
V piatok dňa 11. 1. 2008
usporiadala trampská osada. ALBATROS z Ivanky
pri Dunaji v Matičnom dome už tradičný v poradí
sedemnástý" NOŠKOVÝ PLES" .
Je to zaujímavá akcia pre
trampov, milovníkov prírody a kamarátov
trampskej osady ALBATROS.
Na prízemí Matičného domu hrala
hudba s názvom "Jedenástka z Ivanky" To všetko
uvádzal discjockey... Sála bola plná a hostia
pozostávali predovšetkým z Ivanských trampských
osád.
Ples prebiehal i na poschodí,
ktoré bolo vyhradené trampskému dorastu
a mládeži. Na plese bolo asi 170 hostí, je to
trochu pomenej ako predchádzajúce roky, na čom
má hlavne zásluhu akýsi bacil túlajúci sa po
Ivanských domácnostiach.
|
|
Znak trampskej osady ALBATROS v
Matičnom dome... |
|
|
|
|
|
Aký by to bol ples bez
tomboly a tá bola dobrovoľná.
Tombolové lístky a malý bufet bola
samoobslužné, aj čo sa týka peňazí -
však kamaráti si veria...
|
|
|
|
|
|
...a aj veci v tombole
boli úžasné, kto čo priniesol. |
|
|
|
|
|
Na úvod osadníci z
ALBATROS-u zahrali osadnú hymnu
a spolu s nimi nezabudli
zaspievať aj pieseň za kamarátov na
večnom vandri /ktorú zložil kamarát
Blcha/ .
|
|
|
|
|
|
Na plese bolo asi 170
hostí... |
|
|
|
Problém je však vraj iba v tom, že kto by
týchto plesáčov vlastne tu keď ich vidí
na fotografiach aj poznal, keď v lesoch
Malých Karpát a luhoch Dunaja ich stretávame
v zelených, či karovaných košeliach,
menšestrových alebo texaskových nohaviciach
a v kanadách... A tu "hrôza", povedal by
ortodoxný tramp - čierne lakovky, vyžehlené
obleky, viazanky a aj motýlik by sa
našiel... My sa však tomu nedivíme, preto že
nie sme až tak ortodoxný a prajeme kamarátom
z ALBATROS-u aby sa im podarili organizovať
takéto plesy i v budúcich rokoch. A verte
tomu že tramping by potreboval veľa takýchto
akcii, ktoré možno smelo pomenovať názvom
"SAMI SEBE".
|
|
|
To všetko
uvádzal "discjockey...". Po
ďalších skladbách, krásnom úvodnom
slove a pár vtipoch sa zabávalo, pri
striedajúcej hudbe a "hodovalo". |
|
|
|
|
|
Po 24.00 hod. sa vyhlasovala
tombola... |
|
|
|
|
|
Na prízemí
Matičného domu hrala hudba s názvom
"Jedenástka z Ivanky" |
|
|
|
|
|
Potom opäť zábava, spoločné
rozprávanie, hlavne veselá nálada,
ktorá patrí k správnej snobskej
trampskej zábave.
|
|
|
|
Okolo 05.00 hod. nadránom sa ples pomaly
ukončieval. Lúčili sme sa navzájom so želaním
opätovného takéhoto stretnutia po roku na plese,
alebo na nejakej inej podobnej spoločenskej
akcii.
Za
to všetko ďakujeme kamarátom a kamarátkam z Albatrosu,
ktorí krásne nachystali a vyzdobili plesovú
sálu. A vlastne aj keď kamaráti z ALBATROS-u
už sú vekom starci, neustále ich obdivujeme,
hlavne ich „mladícku aktivitu“ ktorou idú
príkladom mladým i oveľa mladším Trampská
osada ALBATROS zostáva naďalej trampským vzorom
a to svojimi činmi, kamarátstvom, láskou k
prírode a rodinným životom. Do dnešných dní sa
pravidelne schádzajú na osadných slezinách, na
svojej Hodrušskej chate a všetci dobre
poznáme aj ich osadný spev .
Vďaka Vám ALBATROS-áci, robíte to veľmi dobre a
my radi prídeme znovu medzi Vás...
/napísal Špricek z trampskej osady ZLATÁ
KALEDÓNIA/
Písané pod čiarou a
len
tak, na okraj:
Viete prečo má ples ivanských trampov názov „NOŠKOVÝ
PLES“
"noškový"
= slovo je odvodené od noše, čo bola štvorcová
plátená plachta zviazaná štyrmi rohami, do
ktorej sa ukladali veci určené na prenášanie.
V noši sa dali prenášať rôzne pečené a varené
dobroty, ale v tej väčšej uviazanej na chrbte
aj seno a repa z lúk a rolí...
U Ivanskych
trampov slovo „noškový“ znamená konzumáciu, teda
čo si prinesieš /v noši/, to budeš mať....
Iste
že, v konzumácii plesového jedla, to určite nebola noblesa
plesov poriadaných v celebritných
spoločnostiach, kde čašnici roznášajú plné misy
a taniere špecialít... Vládlo tu skôr to,
že čo si kto priniesol, to si aj zjedol i
vypil... A aby nejedli stále to isté /doma dobre
poznané/, ponúkaniu nebolo konca kraja. Veď
bolo z čoho /noše sa priniesli plné/, veď trampské
dievčatá sa nedali zahanbiť a dopredu doma
pripravovali pre tento ples vo svojich
kuchyniach tie najlepšie dobroty. Tak teda tieto
dobroty im naozaj tie noblesné celebritné plesy
môžu len a len závidieť, jedlá od výmyslu
kuchárskeho sveta a hlavne vynikajúce chutné
jedlá pripravované a varené v domácej kuchyni...
|
|
|
|
|
|
|
|
|