|
|
|
|
|
Najsamprv
niekoľko viet trampského úvodu...
/...návraty a spomienky z rokov sedemdesiatych a
osemdesiatych posledného storočia,
predchádzajúceho tisícročia... /
Lesy Malých Karpát v okolí Bratislavy aj v týchto
novších obdobiach neboli nikdy
úplne pusté a aj trampské partie a osady museli brať na
vedomie výskyt iných "druhov" milovníkov prírody.
Samozrejme treba spomenúť turistov. Ich
dominantnou vlastnosťou bolo prekonávanie dlhých
pochodov a to zväčša po vyznačených turistických
chodníkoch a vo veľkých skupinách. Obvykle sa
zastavovali na rôznych rázcestiach, na chatách,
kde sa bolo možné občerstviť, ale väčšinou
nevyhľadávali samotu. Ich oblečenie ich neomylne
odlišovalo od ostatných milovníkov prírody,
pretože boli oblečení do výrazne farebných odevov,
kde prevládala červená a modrá, takže boli ľahko
identifikovateľný už z diaľky.
|
|
|
Ďalšou, nie až tak malou skupinou boli skauti z
obnovených skautských družín, ktorí sa regrutovali
v období rokov 1967 - 1968 a vydržali organizovaní
približne do roku 1969 keď boli zrušený. Títo boli zoskupením
väčšinou mladých chlapcov vo veku okolo 12 - 14
rokov a sprevádzaní iba o niekoľko rokov staršími
vodcami. Boli to chlapci, ktorí chodili zväčša
spočiatku do klubovní, kde si plánovali svoju
činnosť na teplejšie ročné obdobie a potom iba na
sobotu alebo nedeľu vychádzali na potulky do
prírody. Iba výnimočne stavali v Malých Karpatoch
trvalé tábory. Z nich sa v nasledujúcich rokoch
oddelilo množstvo jednotlivcov, ktorí neskôr
začali vytvárať skupiny podobné trampským , alebo
sa stali členmi trampských osád.
|
|
|
Ďalšou skupinou boli starší skauti. Títo skôr
narodení, ktorí "pričuchli" k skautingu ešte vo
svojej mladosti, ale aj skautskí "Vyslúžilci" z
medzivojnového obdobia, ktorí vo svojej mladosti
pôsobili ako vodcovia, ale už v tomto spomínanom
čase, vyhľadávali pokoj a samotu, preto že zo
skautských uniforiem už dávno vyrástli, nebolo ich
ľahké správne zaradiť. Ich táboriská boli však
dôkazom vzťahu k prírode a ukážkou nevšedných
schopností.
|
|
|
|
|
A
ešte jedna skupina ľudí začala v tomto období
chodiť do prírody. Boli to chlapci a dievčatá
ktorí začínali združovaním sa v Táborníckej únii,
zakladaním Táborníckych klubov, táborníckych
letných a zimných škôl, súťaží piesní a hudobných
skupín s názvom PORTA, ktorí
mali k prírode veľmi blízko a stala sa ich v tých časoch
politického uvolnenia ich druhým domovom.
Čas a
nezdravé spoločenské ovzdušie po okupácii vojskami
Varšavskej zmluvy a ruských vojsk, ktoré tu po
tejto "mierovej" akcii po roku 1968 na dlhú dobu
zostali, však
pôsobili aj tu a to tak, ako keď zrazu príde
búrka, teda veľmi rýchlo /hlavne v rýchlom období ich tzv.
politickej normalizácie/.
Po zrušení
táborníctva a skautingu politickým režimom,
teda politickom príkaze vládnucej vrchnosti k
"vzniku" a príkazu možnosti iba jednej jednotnej
mládežníckej organizácie SZM, zmizlo táborníctvo,
aj skauting zakázali a z mládežníckych organizácii sa tak
vytrácala pôvodná zálesácka romantika.
Nezmizla však
úplne a pod krídlami novej organizácie bol
vytvorený i zásluhou zostatku pôvodného "mužstva"
z čias táborníctva a skautingu, priestor pre dosť podobnú
i keď podstatne úrovňovo slabšiu činnosť.
Z
tohoto obdobia si možno spomenúť i na pokračovanie poriadania PORTY,
ale i na veci negatívnejšie. Tým bol presne mierený odklon od pôvodnej trampskej piesne na PORTÁCH, ku trochu podivnej,
už nie tradičnej časti
novodobej country a mestskej folkovej muziky,
ktorá i keď
bola trampom blízka, predsa sa však od nich
na novodobých PORTACH vzďaľovala míľovými krokmi a
už vôbec sa tieto piesne nikdy nespievali pri
táborových ohňoch. Takto vlastne i zanikla pôvodná
trampská PORTA, ktorá mala pôvod u trampov a v
Táborníckej únii a stala sa z nej vlastne
mládežnícke šou
rôznorodej hudby.
No našťastie
kúsok priestoru i napriek "countrystom a folkáčom"
pre trampov, táborníkov a skautov tu predsa len
zostal a tak bola
dokonca i "...rosa na kolejích...", aj
ďalšie "ryvolovské" piesne, ktoré sa na trampských
osadách naozaj v tom čase ujali a bol im daný
priestor aj v rozhlase a televízii.
A potom
nemožno zabudnúť aj na rôzne
ochranárske lesné tábory pod značkou "Strom
života", spomeniem napríklad záchranu
Čiernohorskej železničky a aj vela lesných letných a zimných škôl
v Slovenskom Rudohorí, Nízkych Tatrách, Veľkej
Fatre, z akcii splavov riek, ako Hron a mnoho ďalších
podujatí blízkych prírode, čo s odstupom času
možno hodnotiť a dá
sa povedať, že nie až tak veľmi zlých akcii,
ako sa to istý čas po nežnej revolúcii hodnotilo a
písalo.
Žiaľ boli aj
akcie, tých bolo oveľa viac, ktoré napríklad
svojou účasťou podporili aj nám skoro blízke
country a folkové hudobné
skupiny, ako bol "spolitizovaný" festival
politickej piesne - "festival všetkých festivalov"
- v Sokolove a podobne, na čo radšej je
lepšie ani
nespomínať.
Najhoršie však
v tom období v tejto činnosti smerujúcej k
pobytu a ochrane prírody bolo to, že
pritvrdzovaním vtedajšej politickej moci vládnucej
vrstvy sa pomaly, ale isto vytrácalo všetko to
pekné, čo do vtedajších mládežníckych organizácii
priniesol skauting a táborníctvo. Tak sa stalo že
po strate vône a príchute romantiky a lesnej múdrosti
sa z tejto skupiny ľudí začali hromadne vyčleňovať
jednotlivci, ktorí neskôr zohrali svoju pozitívnu
úlohu aj v trampskom hnutí.
Vráťme sa
predsa len k tým, už vtedy vekovo starším priateľom a
kamarátom, ktorí sa "vďaka" vtedajšej nedobrej
politickej situácii v tom čase uzavreli do samých
seba a tvorili dosť významné viaceré
samotárske lesné komunity a pripomeňme si ako
vlastne vtedy prežívali tú neprajnú "okupačnú" dobu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SPOLOČENSTVO MUFLONEJ
A
VEĽKEJ
VOLAVEJ LÚKY
( alebo
lesní mužíci a víly )
Muflonia
lúka 1952
Volavá lúka
1968 - 1969
Bratislava
|
|
|
|
|
|
|
|
SPOLOČENSTVO MUFLONEJ
A VEĽKEJ VOLAVEJ LÚKY
/ďalej iba SPOLOČENSTVO/
Nič
vraj neni večné...
Hneď
úvodom však je potrebné povedať, o tom, že
SPOLOČENSTVO o ktorom tu bude reč a ktoré tu bude
ďalej spomínané, v čase ich
spoločného i keď vlastne samostatného spolužitia, že sa
vôbec nejednalo o trampskú
osadu, ale ani o skautskú družinu. Jednoducho
povedané jednalo sa o kamarátov a priateľov, ktorí
síce mali svoje korene v trampingu a skautingu,
ale tu si našli a objavili na istý dlhší čas svojú
vlastnú inú spoločnú societu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kde
začať ?
...Muflonia lúka
Nie,
nezačneme tým, ako kamaráti a priatelia zo
Spoločenstva mali svoje mladícke začiatky v
skautingu, či v trampingu, to by bolo príliš moc
dlhé rozprávanie, než by sme sa dostali k
rozprávaniu o ich SPOLOČENSTVE...
Začneme skorej
rozprávaním, ako inak, o ich prvom táborisku,
ktoré si pomenovali svojím vlastným názvom "Muflonia
lúka".
Túto
lúku pre táborenie neobjavili, ako sa to
často v neskorších dobách vravievalo, pre spoločné
táborenia priatelia a kamaráti zo SPOLOČENSTVA... ale
bola známa predovšetkým trampom už z veľmi dávnych
čias pod rôznymi inými viacerými názvami.
|
|
|
Táto
naozaj veľká a nádherná malokarpatská lúka,
vzdialená skoro dve hodiny pešej chôdze od
civilizácie, na pôvodných starších
mapách nebola vraj ani zakreslená a tak nemohla
mať ani svoje vlastné oficiálne pomenovanie.
V jej blízkosti sa však nachádzala lesná škôlka,
ktorá mala názov Popálené a tak lúka bola aj
lesníkom a lesným robotníkom od nepamäti známa
tým, že ju nazývali lúkou pri Popálenom.
Iný názov pre
lúku ako lesníci a poľovníci mali trampi, ktorí
sem chodievali táboriť a mali tu svoj osadný camp
už v roku 1940. Lúku si pomenovala podľa mena
svojej trampskej osady SAMOTÁR táto staršia
trampská osada pochádzajúca z Rače. Takto
nám to vlastne niekedy dávno, ešte za
svojho pozemského života rozprával kamarát Foxo, zakladajúci
člen tejto osady. Toto pomenovanie sa však medzi
inými trampmi v neskorších dobách neujalo, preto že pár kilometrov od
Samotárskej lúky nad obcou Marianka bolo vtedajšie trampské "eldorádo" ktoré sa nazývalo
podobným názvom
Samotárske údolie.
|
|
|
...kamaráti z Račanskej osady SAMOTÁRI na
svojom Samotárskom campe v predvojnovom
období, niekedy po roku 1940. Zľava
kamarát Foxo, neskoršie člen speváckeho
súboru trampskej osady UTAH...
|
|
|
|
Foxo
však neskoršie prestúpil do trampskej osady UTAH
a trampská osada SAMOTÁR sa rozpadla. Čas, tak ako
odvial trampskú osadu SAMOTÁR, odvial aj
toto staré trampské pomenovanie lúky o ktorom sme
sa vlastne dozvedeli až z neskoršieho rozprávania a spomienok kamaráta Foxa,
ktorý si ďalšie tajomstvá z prežitej svojej mladosti na
týchto pekných miestach zobral zo sebou na veľký nebeský
vander.
Lúku opäť pre
táborenie objavil približne v roku 1952 Čárli a Kavka. Lúke títo
trampskí obyvatelia dali nový
názov - Muflonia lúka.
Mladším trampi a
trampské osady HILTON, HAY RIVER. ktoré sem chodievali občas
od roku 1966 táboriť a ktoré tu v sedemdesiatych
rokoch poriadali potlachy a výročné ohne svojich
osád, poznali však iné pomenovanie pre túto lúku s
názvom "SAHARA". Názov dali lúke podľa
toho, že lúka v letných
mesiacoch sálala veľkým dusným teplom a
silný prameň
osviežujúcej a pitnej vody bol od lúky dosť
vzdialený a vlastne pôvodné staré trampské názvy lúky z
roku 1940 ktoré používali SAMOTÁRI a v roku 1960
ELDORÁDO vlastne ani nepoznali.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I. kapitola histórie
SPOLOČENSTVO MUFLONEJ
A
VEĽKEJ
VOLAVEJ LÚKY
LESNÝ MUŽÍK
Priateľ
a skaut
ROVER
/pán KARŠAI/
/...ako prvého predstavujeme samozrejme vekovo
najstaršieho/.
Medzi lesných mužíkov s ktorými sa mnohí trampi
stretávali po dlhé roky patril Rover - pán Karšai. Nebol
trampom, ale pravým milovníkom prírody a stal sa
neoddeliteľnou súčasťou pravidelných pobytov v prírode.
Keď sa
usadil na Muflonej lúke a zoznámil sa s
kamarátmi Čárlim a Kavkou bol vlastne už
starým znalcom Malých Karpát.
Jeho vzťah k prírode však vznikol v prostredí
prešovských skautov. Ale to všetko sa začalo
veľmi dávno.
|
|
|
Narodil sa v roku 1911 a už ako dvanásťročného
chlapca ho začali vábiť pobyty v prírode, v
spoločnosti skautov, pod vedením Ruda a Tibora
Lieskovského v Prešove. Začal ako vĺča a za
niekoľko rokov sa sám stal vedúcim mladých
vĺčat v Solivare. Tu dostal aj svoje skautské
meno Rover.
Ako dvadsaťpäťročný zmaturoval na stavebnej
priemyslovke a ukončil svoje pôsobenie v
skautingu. Od toho času pobudol na mnohých
stavbách po celom Slovensku. V nasledujúcom
období mu služobné povinnosti nedovolili na
dlhý čas chodiť do lesov. Ako technický
úradník sa neskôr zamestnal na Ministerstve
dopravy a verejných prác v Bratislave a
napokon pracoval vo Zväze bytových družstiev
až do nástupu do dôchodku. V Bratislave mal už
viac času a tak spočiatku príležitostne začal
robiť turistické túry po celom Slovensku.
|
|
|
...Rover
vo svojom nočnom hvezdárskom kresle
určenom na pozorovanie oblohy v svojom
campe na Volavých lúkách... /okolo
roku 1970/
|
|
|
|
Až
okolo roku 1952 začali chodiť na krátke
víkendové výlety do Malých Karpát. Trvalé
táborisko si začal budovať na Muflonej lúke kde
ho stretávali mnohí bratislavskí trampi. Po
krátkom čase však bola na Muflonej lúke a v
okolí lesnej škôlky na Popálenom vykonaná rozsiahla ťažba dreva. Vznikli
i nové lesné cesty, čím celá oblasť stratila
na dlhý čas príťažlivosť pre mnohých
milovníkov prírody.
Z tohoto dôvodu
objavil krajšie a neporušené miesto a okolo
roku 1968 sa presťahoval na Veľkú Volavu lúku pod Hviezdou. I
keď na Popálenom jeho táborisko zostalo
neporušené naďalej a aj v jeho okolí zostali
ďalšie skautské i trampské táboriská naďalej a
používali ich trampi z trampských osád HAY RIVER a
JICARILLA, väčšinou však iba neskorom jesennom a v
zimnom období, preto že v lete sa venovali viac
vodáckým športom, alebo potuľkám vo vyšších
horách..
Novoobjavená
veľká Volavá lúka Roverom bola naozaj výnimočná,
odľahlosťou od známych ciest, tiež svojím oválnym
tvarom, ale aj statným bukom ktorý stál uprostred
a bohatou kvetenou na lúke. Niekoľko metrov od
lúky sa nachádzal medzi vysokými bukmi i výdatný
prameň priezračnej a chladnej vody, ten pôsobil
ako studňa v púšti na oáze a vytváral a poskytoval
ideálne podmienky pre zálesácke táborenie.
|
|
|
...celkový
pohľad na Roverove táborisko...
|
|
|
|
|
|
|
...Rover v svojom campe na Volavej
lúke so svojou dcérou Maruškou...
|
|
|
|
Rover si spočiatku na Volavej lúke vybudoval iba malý
prístrešok s prenosným ohniskom. Ohnisko bolo
vytvorené na stolčeku z bukového dreva, v
hornej časti boli po celej ploche uložené
tehly a okraj ohniska bol tvorený vencom
tehál/. Neskôr vytvoril kostru zo smrekovej
žrďoviny a vytvoril tak rám nad celým campom,
ktorý potom bolo možné v prípade dlhodobého
nepriaznivého počasia prekryť igelitom
/polyetylénovou fóliou/.
|
|
|
...aha, pozri malý dubáčik, nevieš kde má bratríčka ?
Rover (vpravo) a jeho kamarát
Kollár z táboriska v údolí s názvom
AKU AKU...
|
|
|
|
V tom čase
Mufloniu lúku a svoje staré táborisko
opúšťajú aj skauti Dráp a Sova, spolu s nimi aj
trampi Čárli s Kavkou, z trampskej osady
ELDORÁDO a začínajú si budovať svoje vlastné
táboriská samozrejme patrične vzdialené od seba.
Svoje
táborisko budoval Rover pomaly počas víkendov,
takže jeho dobudovanie do konečnej podoby vykonal
až po nástupe do dôchodku. S nástupom do dôchodku
a po dohotovení táboriska, začal predlžovať svoje
pobyty vonku v prírode. Po vybudovaní podsady pre
svoje malé "áčko! začal sem už chodiť na celé
leto. Neskôr prichádzal na lúku koncom apríla,
alebo začiatkom mája a tábor balil až v septembri,
v závislosti od príchodu studeného zimného
počasia.
|
|
|
...celková idyla Roverovho táboriska
/8.8.1978/...
|
|
|
|
Táborisko bolo vybavené všetkým potrebným pre
dôstojné prežívanie. Vlastnoručne vyrobené
lavičky, stôl, "taburetky" z bukových
odrezkov, anatomické a elegantne zdobené
"vodcovské" kreslo z bukových odrezkov a
samorastov, ktoré bolo pohodlné rovnako ako
najlepšie kreslá vyrábané pre byty.
|
|
|
...táborisko
s prebudovanou podsadou pre väčší
stan, nad stanom a pred stanom fólia,
ktorú tam Rover umiestňoval v prípade
dlhodobého nepriaznivého počasia...
|
|
|
|
V potôčiku pod prameňom, okrem napájadla pre
zver vyhĺbili ďalšiu nádržku, pri ktorej si
vybudoval "kúpeľňu" s lavičkou. Nádoba na
pranie, šnúry na sušenie prádla, smreková žrď
na sušenie spacáku a lôžkovín, dokonca
vytvoril zo samorastov tzv. "hvezdárske
kreslo", na ktorom bolo možné slniť sa cez deň
a v noci pozorovať hviezdy v pohodlnej polohe.
Samozrejme k základnej táborovej výbave
patrilo aj kompletné kuchynské vybavenie.
I keď mu neznámy "dobrodinec" jednej zimy
spálil skromný prístrešok, pán Karšai si tábor
upravil pre ďalšie užívanie. Dni trávil zberom
hríbov, lesných plodov, byliniek, čítaním a
nudu zaháňal vykladaním pasiansu.
|
|
|
...Roverová lesná obývačka určená pre
návštevy...
|
|
|
|
Aby si však "zaslúžil" možnosť táboriť na
tejto lúke, hájnik od neho žiadal vykášanie
okolitých jarkov, prípravu sena na zimné
prikrmovanie zveri i okopávanie stromčekov v
blízkych oplotkoch.
Preto že i sám chcel prispieť k skrášleniu
okolia, vysadil dva stromy jedlých gaštanov
/jeden doniesol až z Gaštanice spod Jelenca/ a
dva Pagaštany konské, ktoré prežili do
dnešných čias. Cez víkendy za ním chodievala
manželka a deti, ktoré už mali vlastné rodiny.
Nezriedka aj s vnúčencami.
|
|
|
...návšteva vnúčat cez víkendy...
|
|
|
|
|
|
|
..pán
Karšai s vnučkou...
|
|
|
|
Ale ani toto miesto sa nevyhlo zmenám. Najskôr
bola vybudovaná cesta od hájovne pána Veselého
cez Popálené okolo "Karšajovej" lúky, až po
spojnicu Malý Javorník - Horvátka - Košariská,
ktorú neskôr pokryli asfaltom a následne
vykonali v okolí lúky rozsiahlu ťažbu dreva.
Zmizla značná časť starých bukov a na lúku
naťahali kmene vyťažených stromov, čím zničili
pôvodné zatrávnenie lúky. I napriek opakovaným
rekultivačným prácam už nikdy na lúke
nezakvitli medonosné kvety a margaréty. Okolie
prameňa bolo tiež zdevastované, takže prameň
už dával málo vody a navyše presvetlením sa
voda začal v teplých dňoch prehrievať a v
prameni sa začali množiť nežiadúce
mikroorganizmy.
Definitívny úder však tomuto miestu uštedrila
sama príroda okolo roku 1984/85, preto že
osamotené buky boli namáhané vetrom a jeden z
týchto posledných veľkých bukov na okraji lúky
padol priamo cez Roverové táborisko.
Vzhľadom k tomu, že Rover už nemal dosť
síl znovu vybudovať táborisko, chodil na tieto
miesta už len cez víkendy.
Poslednú
návštevu týchto miest uskutočnil s manželkou v
roku 1998, kedy ich príbuzný vyviezol autom.
Takto bol dovŕšený osud jedného fleku v Malých
Karpatoch i s osudom hlavného aktéra - Rovera. Zvyšky jeho campu si príroda
pomaly berie späť sama a už len ťažko poznať
pôvodné miesto jeho viacročného pobytu.
Pán
Karšai - Rover sa tešil dobrému zdraviu a Veľký
duch mu dal, že v roku 2001 na Medarda dovŕšil
deväťdesiat rokov. Vtedy sme mu zaželali dobré
zdravie a dlhý život.
A keď sa
niekedy budete túlať v blízkosti Volavých lúk
v Malých Karpatoch, možno i vy raz stanete na
týchto miestach a spomeniete si na toto
rozprávanie.
|
|
|
...Rover
s manželkou, to je jedna z posledných
návštev bývalého jeho táboriska okolo
roku 1998...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II.
kapitola histórie
SPOLOČENSTVO MUFLONEJ
A
VEĽKEJ
VOLAVEJ LÚKY
LESNÝ
MUŽÍK a LESNÁ VÍLA
Priatelia a skauti
DRAP a
SOVA
/manželia RONAJOVCI/
Pán Ronaj so svojou manželkou sa stali
neoddeliteľnou súčasťou trampského hnutia i
napriek tomu, že neboli členmi žiadneho
trampského zoskupenia. Boli však po dlhé roky
spoluúčastníkmi trampských víkendových vandrov
v Malých Karpatoch. Ich vzťah k prírode a
schopnosť vybudovať pekné táborisko pri
minimálnom zasahovaní do okolia sa stalo pre
mnohých mladších trampov veľkou inšpiráciou a
vzorom. Obdiv, ktorý k ním trampi chovali, sa
priamo premietol do predstáv o budúcom
vzhľade ich flekov. Preto zostanú navždy
zapísaní v našich spomienkach.
|
|
|
|
...skautka Sova v roku 1979...
|
|
|
|
Pán Ronaj sa narodil v roku 1919 v Rohožníku
na Záhorí. Ako dvanásťročný skaut sa
presťahoval s rodičmi do Bratislavy, kde sa
začlenil do skautského hnutia.
Ako skaut spoznával prírodu a tiež prijal
skautské meno Dráp. Neskôr sa začal venovať i
výchove skautskej mládeže. Bol i na
krátkodobom pobyte v Londýne, ako jeden zo
zástupcov slovenského skautingu.
|
|
|
Jeho činnosť v hnutí trvala približne od roku
1931 do roku 1949, v krátkom období rokov 1968
- 1969 a neskôr po roku 1989 ešte krátko
pôsobil v obnovenej skautskej skupine v
Lamači.
I napriek tomu, že nie každá doba žičila
skautingu, po celý život chodil do prírody
hlavne v dobách útlmu skautingu nachádzal
zaľúbenie v potulkách po lesoch po celom
Slovensku a napokon sa usadil v Malých
Karpatoch.
Prvé stabilné táborisko si vybudoval v oblasti
Popáleného. Odtiaľ ho však začínajúca ťažba
dreva vytlačila a bol nútený vyhľadať si iné
miesto na táborenie. "Presunul" sa na lúku pod
hviezdou podobne ako Rover a neďaleko prameňa
si vybudoval okolo roku 1969 prvé táborisko na
tomto mieste.
|
|
|
|
...táborisko Sovy a Drápa, v roku
1970...
|
|
|
|
|
|
|
...jednoduché, účelné, spálňa v stane,
obyvačka pred stanom, kuchyňa, dokonca
s pieckou na chleba, to všetko stačilo
na celoletný zálesácky pobyt a určite v
tom vôbec nebola skromnosť, ale v
skromnosti veľká pýcha skauta v tom,
že takto jednoducho sa dá v prírode
žiť...
|
|
|
|
Spočiatku len jednoduchý tábor s podsadou pre
stan, s malou igelitovou strieškou proti dažďu
a jednoduché ohnisko. Neskôr začal vyrábať
lesný nábytok. Stolík, stoličky, kreslá i
prenosné ohnisko. A tak postupne vybudoval
nezvyčajné a pohodlné táborisko..
|
|
|
|
... tehlová pec na pečenie chleba, ale
aj koláčikov a mäsa /v roku 1980/...
|
|
|
|
|
|
|
...kamenná pec na pečenie
chleba v tábore...
|
|
|
|
|
|
|
...Sova pri pečení chleba.
Pec na pečenie chleba, kanadský krb a neskôr
Dráp vybudoval i krb spojený s pecou na
pečenie chleba a tiež s možnosťou údenia klobás a
slaniny...
|
|
|
|
Všetky prístrešky i dýmnik krbu boli
rozoberateľné a po skončení jesene i odvezené.
Na zimu zostávali na lúke iba stoličky, pec a
ohnisko. Každým rokom sa menila tvár tohoto
miesta, pretože v každom roku na jar si pán
Drap vytvoril inú predstavu, ktorú potom aj
realizoval. Pretože do dôchodku Dráp nastúpil
neskôr, ako jeho manželka Sova, vybudoval jej
tábor a prichádzali iba na víkend.
|
|
|
|
...prístrešok
táboriska z roku 1979...
|
|
|
|
A
samozrejme tu čerpal i celú dovolenku. Doba
bola v tých časoch pokojná a tak nehrozilo
žiadne nebezpečenstvo. Navyše aj Rover
táboril na dohľad.
Až
po nastúpení na dôchodok, sa mohol pridať ku
svojej manželke a táboriť vonku od jari až do
neskorej jesene.
|
|
|
|
...Sova pri
letnom ľahkom prístrešku v roku 1979...
|
|
|
|
|
|
|
...lesná
obývačka Drápa a Sovy pre
príjatie skautských, zálesáckych a
trampských návštev...
|
|
|
|
|
|
|
...Sova
a na návšteve pán Dodek
z neďalekého táboriska v údolí, s
názvom AKU - AKU
v roku1979...
|
|
|
|
|
|
|
...pán
Karšai - Rover, pani Ronajová - Sova a
pán Ronaj - Dráp s príbuznými...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III.
kapitola histórie
SPOLOČENSTVO MUFLONEJ
A
VEĽKEJ
VOLAVEJ LÚKY
LESNÝ
MUŽÍK a LESNÁ VÍLA
Trampi a kamaráti
ČÁRLI a KAFKA
/manželia Karol a Zdenka Valovci/
a malá lesná víla
Zuzka
Šumienka
/Zuzka Valová/
|
|
|
|
A tu vám ich predstavujeme Čárli,
Zuzka Šumienka a Kafka v svojom campe
na Volavých lúkách, asi tak okolo roku
1970...
|
|
|
|
Pri
písaní tejto tretej časti histórie sa nám vyskytla
možnosť napísať o členoch SPOLOČENSTVA trochu menej z
našich vlastných spomienok alebo z rozprávania iných a viac si vybrať zo zápiskov
jej priameho účastníka kamaráta Čárliho. A tak
v niektorých riadkoch bude text doplnený
autentickými osobnými zápismi z jeho
trampského denníka. Totiž kamarát
Čárli si vzorne viedol svojú zápisnicu a z tej
sme sa vlastne dozvedeli aj o niektorých
príčinách prečo si spolu s manželkou Kafkou na dlhé
roky zvolili samotársky spôsob pobytu v prírode a
aj to, prečo sa oddelili od spoločnosti
trampov a svojej trampskej osady ELDORADO. A tak
vlastne sa to nemusíme dozvedať z rečí iných a
dozvieme sa to pravdivo práve tu.
K
dispozícii sme mali a pre trampský archív
zoskenovali aj 200 stranovú husto písanú prvú
kroniku trampskej osady ELDORADO. Ale v tejto
kronike,
vzhľadom že pochádza zo staršieho obdobia sme
sa o ich neskoršom samotárskom táborení nedočítali
I keď by bolo
najlepšie a rozumnejšie
začať rozprávaním až z doby "neskoršej", teda od ich
prvého príchodu na Mufloniu
lúku, nedá sa to a musíme trochu načrieť
aj do ich
trampskej minulosti.
Ku kronike
trampskej osady sa však v tomto
rozprávaní výraznejšie nevrátime, preto
že o histórii trampskej osady ELDORADO sa
môžete dočítať na našich stránkach v rubrike
OSADY.
|
|
|
Kamarát Čárli
v úvode svojich osobných 400 stranových zápiskov
píše o tom, že ich trampská osada ELDORÁDO
založená v roku 1945 sa začala pomaly ale isto
rozpadávať a to postupným odchodom jej členov na
vojenskú základnú službu. Nie však preto, že dva
roky by boli v živote človeka dlho, ale preto že po príchode z
vojenčiny sa už späť do osady kamaráti
nevrátili.
Nezabúdajme
však,
že to bola doba najťažších dôb trampingu na
Slovensku so snahou o jeho úplnú "politický
zdôvodnenú" likvidáciu. Prsty v tých
časoch okrem ŠTB v tom mal aj novinár Gavryl Gryzlov,
ktorý svojimi článkami spustil lavínu vtedajšej
likvidácie trampského hnutia.
Nikto z
kamarátov vtedy nechcel a vlastne ani
nemal odvahu otvorene povedať príčinu odchodu z
trampingu. Táto zlá doba väčšinou sa nezachovala
písomne ani v kronikách, tie totiž mohli byť zhabané
príslušníkmi Š.T.B. a často sa stávalo že kroniky sa stali trofejami
vtedajších policajných rázii. A tak dnes sa možno
nad napísanými príčinami ich odchodu vo
vtedajších kronikách od trampov
a trampingu už len pousmiať. Aj dôvody
odchodu osadníkov z osady ELDORADO sú v Čarliho
zápiskoch "umiernené" a uvedené takto. Na prvom mieste
sa vyskytuje nové začlenenie v civilnom zamestnaní
/asi
postúpili do vyšších pracovných funkcii/,
nepochopenie manželiek, príchod detí na svet.
Čárli tiež opísal aj ich následné nahradenie pobytu v prírode, pobytom v kaviarňach
a zábavných podnikoch. Naozajstnou pravou príčinou ich odchodu
však boli vtedajšie represálie proti trampom a
trampskému hnutiu, čo pri neskorších súčasných
rozhovoroch aj priznávali.
Doba
politických represálií začala v roku 1952 a
silnú odozvu mala aj v trampskej osade ELDORADO.
A tak postupne Čárli s Kafkou zostali iba
sami.
A tak sa
vlastne po osadníkoch
ELDORÁDA "zľahla zem"...
|
|
|
...takto to grafický videl Čárli, keď
sa po jeho osadníkoch zľahla zem......
|
|
|
|
Až oveľa
neskoršie po rokoch zistili, že z osady
ELDORÁDO prírode
zostal okrem Čárliho verný už iba jeden -
jediný osadník, Gusto, o ktorom však vtedy
vôbec nič nevedeli.
Nikto z trampov, ktorí
napriek represáliám zotrvali u trampského hnutia a aj tých nových,
ktorí prišli do trampingu o dajaký ten rôčik
v tej zlej dobe
celých dvadsať rokov, v dobách najťažších v
novšej histórii trampingu o nich nič nepočul a stretli sa až v
roku 1968, keď ich Čárli usilovným pátraním opäť pozháňal a
znovu sa objavili na potlachu pri príležitosti
30. výročia založenia trampskej osady UTAH. Tam
sme mali možnosť aj my z mladšej generácie, stretnúť
sa po prvý krát so šerifom ELDORADA Francom,
Daholom, Danym, Sleepym, Joelom, Chinom, Mirom,
Gustikom a tiež aj s Roverom.
A Čárli si na
tento pre osadu ELDORÁDO významný potlach
spomína takto:
"Než sa začal večerný
/potlachový/ akt, zahrali sme si konečne po
dvadsiatich rokoch na mandolíny a gitary. Hralo
a spievalo sa nám dobre, ako keby sme iba včera
prestali hrať, ale v potlachovej speváckej
súťaži už zaúradoval čas a umiestnili sme sa až
štvrtý, hoci sme sa veľmi snažili"
Takto teda bola
obnovená činnosť trampskej osady ELDORÁDO.
Vráťme sa
však z roku 1968 späť do roku 1952, kde by malo
začať naše rozprávanie o lesnom mužíkovi a
lesnej víle z Eldoráda.
Predchádzajúci text priamo naznačuje hlavne to,
že Čárli a Kafka po opustení ich spolu osadníkmi
vlastne nemali inú možnosť a vydali sa na svoje
cesty preto v tých povojnových rokoch dosť odvážne prírodou sami.
Preto že
nebolo dobre sa moc po lesoch ani prechádzať v
trampskom oblečení ich úvod do samotárskeho, nie
celkom trampského prostredia dvojice a ich
života v prírode opísal Čárli takto:
Kúpili sme si
"kultivovanejšiu" turistickú výstroj, lebo ako
manželia nemohli sme už chodiť vo svojráznom
oblečení pôvodnej osady. Zo začiatku robili sme
len denné výpady do Malých Karpát. Osvojili sme
si tak všetky cesty, chodníky, cestičky ba i
prtí zvierat i vlastné trasy a cestičky známe
iba nám. Pri takýchto potulkách horami iba úplne
náhodne sme sa ocitli na kruhovitej prekrásnej
lúke priemeru asi 100 metrov v prostriedku
ktorej bol pekný kríkovitý strom - hloh. Pobudli
sme tu celý jeden deň... Kúsok pod lúčkou
sme objavili prekrásnu studničku s dobrou vodou.
Rozhodli sme sa že toto bude naše miesto v
trampskej terminológii zvané flek.
A ako
pomenovali lúku "Muflonia lúčka" ...
Na večer keď
sme sa chystali domov, nakoľko sme nevedeli
kade, Zdenka išla jedným chodníčkom a ja som sa
poberal druhým smerom ku drevorubačom. Len čo
som prešiel sto metrov, vyplašil som z kríkov
krásneho, statného muflóna. Začal utekať
rôznymi smermi, ale všade ho čosi vyplašilo.
Zostala len jediná cestička, na ktorej stála
Zdenka. Pustil sa cvalom po nej, blížil sa k
Zdenke a zohol hlavu s obrovskými rohmi. Zdenka
zakričala z celej sily a skrčila sa. Muflon sa
zľakol a na mieste zabrzdil až prach lietal.
Utekal som na to miesto a muflon zmizol v
húštinách. Po tejto príhode nazvali sme miesto
"MUFLONIA LÚČKA". Neskoršie z histórie sme sa
dozvedeli že oficiálne sa však lúčka volá
"POPÁLENÉ". Tento názov jej zostal z
veľmi dávnych dôb keď sa tu na týchto miestach pálilo
drevené uhlie, dodnes zemina na niektorých
miestach na lúke a v jej okolí je čierna
ako uhol...."
|
|
|
...a takto si Čárli krátko po objavení
zakreslil Mufloniu lúku do svojho
denníka, no neni sú tam súradnice GPS,
vtedy nič také nebolo, ale je tam dosť
podrobný záznam o tom kde lúčka
približne bola...
|
|
|
|
|
|
|
...Kafka s Čárlim práve výdatné
obedujú a v päť litrovom kotlíku skoro
nič už nezostalo /hladoši/...
|
|
|
|
|
|
|
...alebo
že by predsa ešte niečo zostalo? ...a
tak boj o poslednú lyžičku dobrého
kotlíkového gulášu samozrejme vyhráva
Čárli...
|
|
|
|
Novoobjavená Muflonia lúka sa stala ich
novým lesným domovom. Lúka bola pre
iných veľkou neznámou a tak tam pobývali a
prebývali skoro
sami. Je pravdou že občas sa tam objavili "lesní
samotári", trampi ktorí putovali z miesta na
miesto ako Frantík Hák, ten istý čas nevynechal
ani jednu nedeľu, hoci bol veľmi chorý a
prenasledovala ho astma. Neskoršie sa zjavil
tiež kamarát Tóno - Toncek a ten priviedol
trampskú osadu JICARILLA, ktorej vtedy šerifoval
Boris Halas /t.č.v Austrálii/.
JICARILLACI
na Mufloniu lúku začali chodiť častejšie a život
spolu s nimi sa zdal byť, vlastne i bol veselší.
Lákali ich tam okrem peknej malokarpatskej
prírody, hlavne staré trampské piesne
ktoré poznal Čárli s Kavkou a večerné spoločné
ohňové posedenia pri mandolínach a gitarách.
V roku 1956
ich objavil a vraj zo začiatku naozaj len veľmi
prichádzal k ním aj skaut Rover.
Rover
im však vnuknul aj indiánsky nádych romantiky a
svojú vlastnú predstavu o zálesáckom táborisku.
Občas aj pomohol budovať na Muflonej lúke
camp, ktorý bol z každej víkendovej soboty
čoraz krajší a účelnejší. Najprv okolo ohniska
vybudovali lavičky, Do kríkov na lúke, aby to
nebolo moc vidieť umiestnili stolíky a stoličky
s operadlami. Vybudovali "chladnú" dobre
schovanú "špajzičku" na jedlo, pod stany si
vybudovali pekné zrubované podsady s
lesnými posteliam a matrace im tvorilo obyčajné
voňavé seno. To bolo snáď všetko, viac
"civilizácie" si k sebe nepripustili.
Kafka s
Čárlim neboli však úplne odkázaný iba na svoju
Mufloniu lúčku a ich letné výpravy smerovali i
do iných malokarpatských oblastí. A tak svoje
táborisko rozkladali aj v lesoch v okolí Zochovej chaty,
hradu Červený Kameň a tiež za dedinkou Píla, v
blízkosti kúpaliska a chaty bývalého združenia Y.M.C.A.
Na tomto táborisku
pri chate Y.M.C.A. sa stretávali dosť
často s Jardom Politzerom, bývalým šerifom
trampskej osady MODRÁ HVIEZDA.
Predsa však
len najčastejšie a najradšej chodili táboriť na
"Mufloniu lúku". V spomienkach na tieto časy im
zostal aj "bradatý chlapec", večný tulák a
samotár Jerry - Jaro Khandl, ten však odišiel v
roku 1968 do Kanady.
Sporadický sa na lúke
ukázali i ďalší trampi, Karpy, Šoc, Donald,
Satan a Tršto....
Vtedajšie
"eldorádo" trampov bolo však
sústredené na iných miestach. Hlavne v okolí
obce Marianka - na Savane, ale tiež z opačnej strany
v Samotárskom údolí. V sedemdesiatich rokoch
trampi opäť objavili po druhý krát okolie Pasiek
a Granady. Tiež staré miesto táborenia
staručkej osady DAKOTA a legendy tejto osady
Indoša, žijúceho v tom čase v austrálskej
Tasmánii. Pôvodný tábor starej Dakoty sa
nachádzal v hlbokom údolí v hrebeni
Karpát zarezanom potoku Vydrice / Račanskej
Bajzdrice/ Flek slávnej Indošovej osad obsadila
trampská osda NETOPIER /bez toho aba vedela jeho
slávnú históriu a minulosť/. V tesnej blízkosti
vyrástli osadné campy trampských osád YUKON,
ZLATÁ LÍŠKA, SRŠEŇ, GOLD RIVER a ďalšie. Na jednotlivých
táboriskách si osadníci vybudovali stanové
podsady... ale niektorí si postavili i polozemlianky, chatrče a búdy, ale
aj veľmi
pekné zálesácke chatky. A tak celková atmosféra
na týchto trampských miestach pripomínala viac -
menej z amerických kníh vyčítané
"osídľovanie západu".
Kafku s
Čárlim však do týchto rušných trampských miest
vôbec neťahalo, za roky samotárčenia si zvykli
na "božské ticho" svojej Muflonej lúky a tej
zostávali verný.
Vzdialenejší
trampský ruch neobišiel ani okolie Muflonej
lúky, asi okolo roku1968 si na neďalekom
Červenom potoku postavila svoj malý zrub
trampská osada BOJOVÍ VLCI vedená šerifom Kickom
a na vzdialenejšiu lúku položenú nižšie v druhom
údolí s názvom "Deniska" chodievali kamaráti z bratislavského
podhradia, zo SPOJENÝCH TRAMPSKÝCH OSÁD SLEPIČKA,
DAKOTA a ASUNCION a tiež trampská osada TRHANI z
Petržalky.
V roku
1962 Kafka s Čárlim zaznamenali prírastok do
rodiny. Narodila sa im malá lesná víla dcérka
Zuzana. Na kratší čas preto obmedzili svoje
lesné výpravy, ale dlho nevydržali. Už v
pätnástich mesiacoch Zuzka spávala pod
stanom vo fusaku na Muflonej lúke.
V roku 1965
sa k ním pripojili skauti Dráp a Sova a
častejšie na lúke táboril aj skaut Rover. Títo
sa otvorene k skautingu samozrejme nemohli hlásiť, preto
že skauting v tých časoch bol zakázaný a tak si
vravievali že sú Zálesáci. Na skautskom toteme
ich táboriska však nechýbala, ani slovenská
skautská ľalia a tak všetci čo sme ich poznali,
sme dobre
vedeli že sú to skauti v ilegalite.
Opäť otváram
Čárliho zápisník z tých dôb a hľadám písané
state o týchto skautoch a ich trampsko -
skautskom spolužití. Tak sa vlastne pravdivo zo zápiskov Čárliho dozvedáme, že títo skauti ich
naučili vela nových vecí v spojitosti s pobytom
v prírode ktoré dovtedy nepoznali.
Najdôležitejšie však bolo ich spoločné myslenie
a názory na prírodu a civilizáciu. Často
rozprávali spolu o tom, že človek má svoj pôvod
v prírode, z ktorej odišiel do iného svojho
"civilizovaného" a neskoršie "pretechnizovaného" sveta,
ktorý si sám vytvoril. Teraz je to opačné, táto
civilizácia prežíva čas návratov a často i
útekov do prírody ,
kde si hľadá regeneráciu svojich duševných a
fyzických síl, .... nadýchať sa dobrého vzduchu... a
dalo by sa o tom snáď písať celé romány.
|
|
|
...tri trampské generácie pri
spoločnom táborení. Najstaršia /Rover/
varí obed pre všetkých , stredná
/Čárli/
spieva s gitarou a najmladšia /Zuzka -
Šumienka/
sa venuje detským hrám ..
|
|
|
|
Vráťme sa
však radšej k ich životu na veľkú zelenú lúku.
Malá Lesná
víla Zuzka - Šumienka
|
|
|
|
...prvý Zuzkin strunový nástroj bola
samozrejme mandolína, to aj vzhľadom k
primeranej malej veľkosti k jej
vtedajšiemu veku. Mandolínu však
potrápila riadne a aj sa sa to dalo
časom aj velmi dobre počúvať...
|
|
|
|
Ako sme už
napísali na tejto zelenej lúčke sa zrazu
objavila malá lesná víla. Vraj ako rástla, lúčku
si veľmi obľúbila a rada tam s rodičmi
chodievala. Spať išla až vtedy keď ponaháňala z
večera svätojánske mušky. Najmä od "old skautov"
Rovera, Drápa a Sovy sa
naučila spoznávať mena skoro všetkých lesných kvetov rastlín a
stromov, čo vôkol rástli. Poznala veľmi dobre jedlé i jedovaté hríbiky a
huby. Neskoršie nelenila priniesť ani drevo na
oheň a postaviť stan sa stalo pre jej zábavkou....
|
|
|
...Zuzka svoje detské hudobné vlohy si
vyskúšala aj hrou na banjo. To jej
akosi viac však moc neučarovalo...
|
|
|
|
|
|
|
...ale gitara, tá pre
malú lesnú vílu Zuzku vraj bola
oveľa príťažlivejšia ako mandolína a
výsledky učenia hry boli zreteľnejšie,
najmä v tom, že o pár rokov neskoršie zakotvila v detskej trampskej
osade ESTACADO, v ktorej bola vytvorená
aj hudobná skupina vystupujúca na
viacerých i významnejších trampských
hudobných podujatiach a pri táborových
ohňoch...
|
|
|
|
|
|
|
Zuzka -
Šumienka už od dvoch rokov stávala na
lyžach a keď mala
sedem po prvý krát na lyžach zjazdila z Chopku
až dole do Demänovskej doliny. Aj letné
vysokohorské tatranské túry spolu s Kafkou a Čárlim jej neboli žiadnou
zvláštnosťou.
|
|
|
|
Tento krátky
lesný životopis malej lesnej víly som musel spomenúť, preto že Zuzka - Šumienka, bola jedinou
odchovankyňou Muflonej a Veľkej Volavej lúky z
tých dôb a žiadne iné deti sa tu výraznejšie
nevyskytli.
|
|
|
...Zuzka Šumienka práve maľuje malý
indiánsky totem a spolu s mamou Kavkou
vyrábajú trampské amulety...
|
|
|
|
|
|
|
...a Kavka je so Zuzkinou zručnosťou a
tvorivosťou veľmi spokojná /Zuzka
neskoršie vyštudovala umelecký smer a
umenie sa stalo aj jej celoživotným
zamestnaním/...
|
|
|
|
|
|
|
...občas
s detí sa objavil aj Ferko, ale ten
nebol hviezdnou stálicou lúky tak, ako jeho kamarátka Zuzka
- Šumienka...
|
|
|
|
Vlastne Zuzka
nakoniec nasledovala stopy svojich trampských
rodičov a stala sa čoskoro členkou detskej
trampskej osady ESTACADO a aj medzi trampmi
dobre známej detskej hudobnej skupiny s rovnakým
názvom ESTACADO.
To však je
zaznamenané na inom mieste v Pekelníkovej
kronike trampských osád v rubrike OSADY kde je
trampskej osade ESTACADO venovaná celá jedna
kapitola.
|
|
|
...nedeľné posedenie na Muflonej
lúke v roku 1966. V popredí pri ohni obed varia a
opekajú
kamaráti Satan a Donald z trampskej
osady HAY RIVER. V pozadí, zľava
Kavka, Šumienka, vpravo Hek a Dodek z
AKU - AKU...
|
|
|
|
|
|
|
...a filmujeme...
nie práve najlepšou
otázkou je to, či po toľkých
rokoch sú pri súčasnej digitálnej
technike tieto staré klasické
celuloidové filmy vôbec ešte
použiteľné a či sa tieto pamiatky a
rodinné skvosty vo väčšine stali už
iba bezcenným haraburdím zapĺňajúcim
šuflíky domácich skríň, či nebodaj aj smeťových kontajnerov, preto že
ich prevedenie do digitálnej formy
je väčšinou pre bežných ľudí
cenovo neprístupné, čo poviete, zostal
Zuzke aspoň jeden film z tohoto
obdobia?...
|
|
|
|
|
|
|
...Čárli na strunových hudobných
nástrojoch hraje už od svojich piatich
rokov a tieto jeho výborné
hudobné vlohy zdedila i
jeho dcéra Zuzka - Šumienka...
|
|
|
|
|
|
|
...prírodu navštevovali spoločne aj v
zime. Zuzka s Kafkou v roku 1970...
|
|
|
|
|
|
|
...aj v zime sme občas chodievali na
náš camp, spravili sme si ohník a
túžobne očakávali jarné mesiace, ked
bude už teplejšie a bude sa dať
prespať pod stanom. A tak sme si
spravili ohník a trochu sa zohriali
pred peším pochodom domov /rok1970/...
|
|
|
|
|
|
|
...chvíľka nedeľnej pohody Čárliho a
Kavky na Veľkej Volavej lúke...
|
|
|
|
To
všetko /však/ odvial čas...
S týmto
nadpisom sa vrátime späť na Mufloniu lúčku. Roky
skautskej a trampskej pohody strávené spoločne
na tejto lúke sa zrazu začali vytrácať. A lúka
sa začínal stávať útočiskom motorizovaných
skupín všelijakých podivných a často aj
pochybných osobností.
Ako sa tam
dostali?
Veď hrebeň
tejto časti Malých Karpát bol v podstate pre
výletných motorkárov a autoturistov
dovtedy naozaj neprístupný. No jednoducho, novo
vybudovanou asfaltovou cestou, ktorú postavili z
údolia Medených Hámrov až ku Lesnej škôlke
Popálené. Dôvod bol výstavba elektrickej
vysokonapäťovej káblovej prípojky meteorologickej stanice a vojenského
radaru Javorník. No čo treba - to treba, nič sa
nedá robiť a tú cestu teda vlastne bolo treba. Väčšinou
s dobrými vecami v civilizovanom svete
prichádzajú aj tie, ktoré sú nežiadúce a tak to
bolo aj s novou cestou, že priniesla do lona Karpát
nežiadúcu civilizáciu.
Nikto z
nich nemal nič proti tomu, ak lesnou asfaltovou cestou prejdú
občas dajaké autá, ak ich pohyb tam neni
bezdôvodný, a svoje benzínové tátoše naháňajú do
týchto miest len preto, že zabudli do prírody a
lesa chodiť peši...
A tak oáza lesného
pokoja na Muflonej lúke sa naraz zmenila
na územie zamorené bohatými výfukovými plynmi
trabantov, dácii a škodoviek, jazdiacich
aj po nádhernej lúke kde úplne dokonale
svojimi kolesami ničili trávu a vytvárali nové blatisté autocesty. Zrazu
začalo to tam
až
príliš moc zapáchať spáleným olejom a benzínom.
A lesné ticho
a pohodu rušil zvuk revúcich motoriek typu Java,
často s upravenými hlasitými výfukmi,
valcujúc a trhajúc svojimi kolesami trávu lesných
ciest a lesné kvetiny na lúke a ničil i okolité
okolitá lesné chodníky na odtrávnené prašnaté a blatisté "ralye trate" neschodné pre
peších chodcov.
Mandolíny a
gitary vystriedali revúce "tranzistorové" rádia
týchto mestských vlasato - strapatých veľmi
hlučných grúp. Objavili sa aj veľké sudy piva
privážané pravidelne autami a tak lúka
pripomínala často skorej akúsi veľkú hlučnú
mestskú krčmu, ako oázu ticha a pokoja. A
dokonca aj
lesná zver dovtedy tu žijúca, sa akosi začala z
tohoto okolia vytrácať a hľadala si svoje nové
lesné útočištia.
Svojím dielom
nakoniec prispeli aj poľovníci, ktorí nechali
lúku poorať hlbokou orbou a zasiali tam pre zver
rastliny, ktoré tam predtým nikdy nerástli.
Prvý Mufloniu
lúku za tejto situácie opustil skaut Rover, potom za
veľmi krátky čas príklad Rovera nasledovali Dráp
a Sova.
Čárli s
Kavkou nechceli opustiť svojú Mufloniu lúku, kde
za tie roky prežili tak vela pekného.
Situácia však nespela k lepšiemu a stále sa
zhoršovala a hlavne - zostalo im smutno aj za ich
priateľmi - Roverom, Drápom a Sovou. A tak nakoniec
tento novodobý "Raj mastňákov" ktorým sa stala
Muflonia lúka opúšťa presne o rok po Roverovi aj naša
trojica Čárli Kafka a naša lesná víla Zuzka - Šumienka.
Definitívnym
odchodom z táboriska sa stal rok 1969, strávili
tu plných celých sedemnásť nádherných rokov
svojho života a tak sa im odtiaľto len veľmi
ťažko odchádzalo
Nie, nestiahli sa do mestských ulít panelákov,
to by im vôbec nesvedčilo. Totiž skaut Rover našiel ešte krajšiu lúku, uloženú v
tak isto hlbinách malokarpatského lesa, kde
doposiaľ nezasahovala mestská
civilizácia. Našiel miesto, ktoré bol značne vzdialenú od
hluku a aj nedôstojného chovania týchto hlučných
mestských bratislavských mastňáckých partii.
A tak rok
1969 bol v znamení sťahovania ich campu na "VOLAVÉ
PLACE". Najprv sa dohodli sa s Roverom, Drápom a zo Sovou
o mieste ich táboriska, tak aby si navzájom
nezavadzali a nerušili v ich súkromí a opäť zapadli do ich
dávnej spoločnej
partie. I keď navonok táto "trojpartia"
pôsobila svojím chovaním a vystupovaním ako
spoločná, každý si tu žil spôsobom skorej
samotárskym.
|
|
|
...a takto sa po roku odlúčenia
zvítali Rover , spolu s Čárlim a
kafkou...
|
|
|
|
Nové
prostredie ich čoskoro opäť uchvátilo svojou
romantickou polohou obrovskej lúky v obkolesení
starého storočného bukového lesa s velikánskym
bukom uprostred. V blízkosti bola výdatná
studnička s kryštálovou vodou, ktorá bola aj v najväčších
letných horúčavách studená.
|
|
|
...aha pozrite v akej sme boli vtedy
dobrej pohode. Zlava Čárli, Šumienka, Kafka,
Rover a jeho dcéra Maruška...
|
|
|
|
|
|
|
...na Muflonej lúke a campe Čárliho bolo občas vidieť
so svojim banjom v rokoch 1966 - 1967 aj kamaráta Kvakina z
Račanskej trampskej osady GOLD RIVER.
Ten však v roku 1968 odišiel do
Austrálie...
|
|
|
|
|
|
|
...Kvakinové banjo a Čárliho
gitara. Celkom sa to k sebe hodilo.
Ale najmä preto že Kvakin ovládal i
najstaršie trampské piesne, ktoré sa
niekedy spievali v Čárliho osade ELDORADO. A ešte,
...jediného koncertného
poslucháča mali malú vílu, ktorá ich
počúvala zo stanu....
|
|
|
|
Mali však
trochu smolu v tom, že tu chodil na poľovky
pán Biskupský a napriek tomu že les v
okolí bol obrovský, rozsiahly a plný zvere, ten lesných
mužíkov a vily nemal akosi v láske. Bol to
vlastne taký večný rypák, chodiaci v zelenej
poľovníckej rovnošate s puškou cez plece a
každému, kto chodieval do lesa, teda nie len
trampom a skautom tvrdil, že mu vraj plašia
zver.
Polovník bol
totiž zamestnanom akého výskumného ústavu lesov
v Banskej Bystrici a myslel si, že z toho titulu
všetky malokarpatské lesy patria iba jemu a
každý iný návštevník mu iba plaší zver, pálí
lesné drevo a podobne. Zaujímavý bol i tým, že
keď ste mu prikývli, že áno máte pravdu, tak
veľmi rýchlo odišiel preč, ale keď ste sa
snažili mu máličko oponovať, vedel sa hádať o
dušu. Ale nakoniec, bol tiež iba
akousi takou lesnou postavičkou, ktorá k
miestnemu folklóru naozaj nesmela chýbať, tak
ako keby chýbal nebodaj "čert v pekle"...
A vlastne ten "zemepán" či vlastne lesa
pán bola jediná - jedna osoba,
s ktorou si za celých dvadsať rokov ich
táborenia nenašli spoločné porozumenie /no nie
len oni/, vlastne... dalo sa to sním
vydržať i keď občas veľmi ťažko.
Zaujímavá je
však iná, už menej známa vec a to, že lesné
zvieratká v zimných mesiacoch tunajší lesní
mužíci aj prikrmovali, ale to považovali
za akúsi úplnú samozrejmosť.
Iný názor na
vec ich táborenia mali lesníci, s ktorými
spolunažívali v priateľstve a dobrom duchu lesa,
v dohode o starostlivosti o lesné škôlky a
okolité lesné ohrádky, tiež občasné jarné
vysádzanie stromčekov a tak ich táborenie tu
pretrvávalo dlhé obdobie.
Tieto lesné
brigády vykonávali nie preto, že by to lesníci
od nich akosi výrazne požadovali, ale preto že
rešpektovali aj nepísané trampské zákony
svojho obdobia a ich slogan "...čo nám les dá,
to mu musíme aj vrátiť" sa často stával aj
skutočnosťou.
Čo sa týka
okolitej prírody, tak možno povedať to, že zver
tu ani nebola moc plachá, srnčia im často prišla
najmä v ranných hodinách až priamo ku stanom.
Muflonia sa pásala na lúčke aj
s mladučkými a tak si na seba zvykli, že
muflonom skoro ani nevadila blízkosť človeka.
Raz za čas sa
objavili aj lane a jeleň, tie sa však radšej
zdržiavali trochu obďaleč, vo vyšších lúčnych
polohách smerom ku kóte Hviezda.
Za ich campom
boli zreteľné obrysy starej vykopanej priekopy,
obkolesujúcej vrch na mapách s názvom Okopanec.
Bol to akýsi ochranný val s ktorým bol "okopaný"
celý kopec. O jeho pravom význame sa často viedli celé
diskusie, každý o tom, dokonca i v
literatúre mal svojú pravdu a nezriedka pustil svojský uzdu
rozprávania k voľnosti. Niektorí hovorili, že sa
jedná o velmi staré hradisko, iní že za mladších
čias za tureckých vojenských výbojoch sa tu skrývali obyvatelia okolitých
obcí, iní zas, že to dal vyhĺbiť gróf Károlyi v
časoch po prvej svetovej vojne
a za priekopou a ohradou mal oboru zvierat dovezených z
Korziky, teda muflónov a danielov. Pravda môže
byť aj obojaká, možno val vykopali za čias
vojenských výbojov Turkov a neskoršie to
gróf využil pre ohradenia svojej obory.... Možno
nám viac o tejto veci v budúcnosti povedia
archeológovia.
|
|
|
...a takto nakreslil Čárli nové
táboriská na Volavej lúke...
|
|
|
|
Lúka bola
rozsiahla a dostatočne veľká tak, aby keď si tu
vybudovali svoje nové táboriská sa vzájomne
medzi sebou nerušili a aby im priniesla pohodu,
ktorú stratili na Muflonej lúke. Vlastne keby tá
lúčka bola aj menšia, bola by tu aj tak pohoda,
lebo táto partia vždy vedela to, ako sa má
správať v božskom chráme - lese. Takto v malokarpatských
lesoch prežili rovných dvadsať rokov a tak
skončila jedna z ich životných kapitol.
Táto životná
rozprávka
pre Čárliho, Kavku a Zuzku skončila v roku 1971
stavbou vlastnej chaty v rekreačnej oblasti
Košariská. Pre Rovera, Drápa a Sovu však ešte pokračovala
zhruba do roku 1985.
A tu naše
rozprávanie končí...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nič vraj
neni večné...
...a tak aj SPOLOČENSTVO MUFLONEJ A VEĽKEJ VOLAVEJ
LÚKY dávno už odvial vietor a čas, niektorých do sveta,
niektorí z nich sa už vydali putovať nebeskými chodníkmi,
z ktorých už niet návratu a aj ostatní opustili romantickú
lúku. Pre nich starších osemdesiatnikov sú to už veľmi
vzdialené lesné chodníky a v ich veku už zostanú im navždy
neprístupné.
|
|
|
|
|
|
|
|
A ešte
pár viet k záveru histórie lesného spoločenstva...
Úplne posledný
obyvatelia Volavej lúky opustili túto lúku až v
roku 1985. Je známe že pravou príčinou ukončenia
činnosti spoločenstva našich kamarátov a priateľov
bola vlastne lesná ťažba dreva, ktorú
vykonávali v bezprostrednej blízkosti lúky,
približne od roku 1980. Tá dala definitívnu bodku
za týmto pozemským malokarpatským lesným "rajom".
Táborisko zostalo úplne obnažené a nedostatok
tieňa mal za následok i úplné znehodnotenie
dovtedy veľmi kvalitného a výdatného zdroja pitnej vody.
Navyše lesní robotníci
naťahali traktormi nepoužiteľné odvetvené
zhnité a spráchnivene kmene
i haľuzovinu obrovských storočných stromov priamo na túto
veľkú lesnú lúku. Ostatok trávneho
porastu sa zničil pod kolesami obrov - lesných traktorov a lúka na mnoho rokov bola takmer
úplne neobývateľnou dokonca i peši ťažko priechodnou. Všade
ryhy od lesných traktorov a blato.
I napriek tomu, že v neskoršom období sa
lesníci snažili lúku navrátiť do pôvodného
stavu, dokonca poľovníci i priemyselným hnojivom, nikdy sa im to
však už nepodarilo. Zmizli staré
stromy - rozprávkové velikáni, chemikálie z
poľovníckeho hnojiva vyhubili aj tie
posledné lúčne kvetiny
a už nikdy tu nerozkvitli lesné margarétky,
zvončeky, lesné klinčeky a iné, možno i chránené
rastliny. Zmizli motýle, včielky a iný lietavý
hmyz, žiaľ s nimi i vtáčatá. Lúka sa
otvorila vetru a nebolo už príjemné na nej ani dlho pobývať.
Príjemnejšie správy sú tie, že v posledných
rokoch sama príroda lúku opäť pozviechala a
lúka i jej okolie dostáva sa do pôvodnej svojej krásy.
Treba však priznať, že k tomu značnou mierou
pomohli aj lesníci. Opäť
je to zelená a čistá lúka, v prostriedku s mohutným
bukom. Objavili sa aj kvety i motýle. Len
výdatný prameň kryštálovej horskej vody akosi
vyschol a zatiaľ sa neobjavil...
|
|
|
|
|
|
|
|
Text:
Pekelník
T.O. Hay River
Gusto T.O.
GROS VENTRE
Text čerpaný zo spomienok
skautov
ROVERA /pán KARŠAI/
DRAPA a SOVY
/manželia RONAJOVCI/
Grafika
Trampský archív - TRAMP NET
Fotografie
Súkromné foto albumy
skautov
ROVERA /pán KARŠAI/
DRAPA a SOVY
/manželia RONAJOVCI/
Súkromné foto albumy
trampov
ČÁRLIHO a KAFKY /manželia Valovci/
z trampskej osady ELDORÁDO
Foto album trampskej osady HAY RIVER
Kronika a fotoalbum trampskej osady ELDORÁDO
Farebné ilustračné fotografie
Pekelník
Hudba v pozadí stránky
Pieseň "Strieborný mesiac..."
zložil kamarát Blcha
z trampskej osady ALBATROS z Ivanky pri Dunaji v roku
1969.
Spieva a hrá trampská osada ELDORÁDO kamaráti Kafka a
Čárli
Marian z trampskej osady HAY RIVER
Dátumy
uvádzané v texte a aj text nemusia byť v jednotlivých
statiach úplne presné. Totiž každé z tých troch
rozprávaní vznikalo samostatne a bolo čerpané
z viacerých zdrojov, najmä však spomienok starších ľudí, ktorým bolo už cez
osemdesiat a tam býva pamäť občas žiaľ i trochu
slabšia, ale v autentickej výpovedi pravdivá. I napriek tomu sme sa dátumy snažili opraviť
a upresňovať podľa zachovaných písaných dobových dokumentov. Nie sme
si však istý, že sa nám to vždy presne a správne
podarilo. Na celkovom význame článku to však vôbec nič nemení.
Je možné, že niektoré dátumy a časti textu, ak budú inak upresnené,
tak v
tomto texte budú opravené, prípadne doplnené. K
doplneniu, či oprave textu, môžu pomôcť i naši
čitatelia, ktorí si na tieto obdobia pamätajú a na
Mufloniu, či Volavé lúky občas zavítali v svojej
mladosti. Preto neváhajte a ak chcete text na
tejto stránke doplniť či opraviť, napíšte nám.
Pekelník
©
Pekelník
KRONIKA TRAMPSKÝCH OSÁD
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na fotografii Tomáša Pekelníka je vekovo
v súčasnosti nám bratislavským trampom najvzácnejšia
hudobná dvojica, kamaráti Kavka a Čárli z
trampskej osady ELDORÁDO
|
|
|
|
"O
tom, keď Čárli a Kavka vezmú mandolíny, zahrajú a
zaspievajú, akoby sa vrátil čas a nikto by neveril, že
už presiahli osemdesiatku... "
...v svojom
reportážnom článku píše redaktor a novinár Dan
Himič v časopise ŽIVOT.
Viac sa však dočítate a aj krátke filmové
videoklipy s trampskými piesňami, v podaní
Čárliho a Kavky nájdete priamo na
internetových stránkach časopisu ŽIVOT tu:
Históriu trampskej osady ELDORADO
nájdete aj na našich stránkach v rubrike OSADY.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
©Pekelník
2013 |
|
|
|
|
|
|
|