V septembri v
roku 1952 po zoznámení sa v učňovskej škole a
ujasnení si svojich záľub, rozhodli sa učni ktorí sa
stali v škole kamarátmi Akela, Šedý Lupič tiež aj
Latabar, Šedý Vlk - tiež aj generál Massu a Biely
Tesák - tiež aj Kicko, založiť trampskú osadu
s názvom BOJOVÍ VLCI. Za šerifa bol zvolený
kamarát Biely Tesák – Kicko.
V priebehu zimných mesiacov počas
pravidelného chodenia do Malých Karpát hľadajú vhodné
miesto na postavenie chatky ako základne osady. Vo
februári 1953 sa definitívne rozhodli. Chatku si
stavali pod horárňou na Bielom kríži, v smrečine nad
údolím potoka Wimera, tiež nazývaného Vydrica,
alebo aj Bajzdrica. Chatku si stihli postaviť pred
príchodom zimných studených dní do mesiaca októbra
(1953), aj za prispenia kamarátov z ďalšej
novozakladanej trampskej osady OROL, v ktorej boli
kamaráti Kondor, Sokol, Víchor, Havran, Achum a Pipšo.
Chatka bola postavená na plánovanom mieste.
|
|
Kamaráti Kicko a generál Massu, pred zrubom prvej chatky trampskej osady BOJOVÍ VLCI
na potoku Bajzdrica... |
|
|
|
V roku 1953 si kamaráti z osady BOJOVÍ VLCI vytyčujú
svoje osadné heslo:
|
"Nestrácaj
hlavu v trampotách zlých, zachovaj si humor,
pieseň aj smiech!
S osudom
kordy krížiť sa uč, keď hlavu na chvíľu
stratíš len, všetko je fuč !!"
|
|
|
...a súčasne podľa počutia si zostavujú aj ústne
tradované nepísané zákony trampingu, ktorými sa chcú
riadiť.
Trampské zákony
prijaté kamarátmi v osade BOJOVÍ VLCI:
|
-
samostatnosť a suverenita osady
- odvaha, rozvaha, česť, otvorenosť,
priateľstvo a pohostinnosť
- pomoc v núdzi všetkým
- posvätnosť ohňa
- ochrana prírody
- chovať sa na osade a v lese tak,
ako keby sme tam ani neboli
- jeden za všetkých, všetci za jedného
- poslušnosť šerifovi, ktorého rozkazy sa
rovnajú zákonom
- keď hovorí šerif, či starší, pozorne
počúvaj a
mlč.
|
|
|
Prijímajú zásadu dovtedy zrejme neznámu, že
potenciálny a nádejný záujemca o vstup do osady musí
absolvovať tzv. skúšobnú dobu troch mesiacov a podľa
hodnotenia plnenia “trampských zákonov” a spoločnej
práce v prospech osady, pri slávnostnom “krste” a po
zložení sľubu vernosti osade bude do nej prijatý.
V osade BOJOVÍ VLCI od začiatku platila
zásada, že tí, čo radi pozerajú na dno pohára,
v trampskej osade trpení nebudú. Keď nepomôžu
napomenutia budú musieť osadu opustiť. Išlo im
v podstate aj o to, aby nedávali zlý príklad mladším
a zámienku na prípadné ohováranie osady.
Z
prečítaných kníh sa dozvedajú o myšlienkach Setona a o
jeho Lesnej múdrosti. O ohnivom kríži vyžarujúcom
svetlo Pravdy, Krásy, Sily a Lásky majúce svoje
“zákony”, ktoré sa odriekajú počas zapaľovania
slávnostného táborového ohňa. Ďalej o posvätnosti ohňa
a mnohom inom, využiteľnom nie len pri pobyte
v prírode ale aj v bežnom živote.
Po
neporiadkoch zanechávaných “nezodpovednými
návštevníkmi“ prvú chatku v roku 1955 s ľútosťou
búrajú. Ďalej osada pôsobí bez trvalého miesta.
Koncom roka odchádzajú kamaráti z trampskej
osady OROL na „Veľký zelený vander“- vojenčinu a viac
o nich už nepočuť.
Tento neželaný vander čaká aj kamarátov z osady
BOJOVÍ VLCI. Začínajú uvažovať ako ďalej. Nakoľko sú
vekovo rôzne ročníky, pre tých, čo sú ešte doma,
ostáva úloha osadu doplniť, ale o mladších. K osade
BOJOVÍ VLCI sa pripájajú Dlhé Bidlo a Tomy. Medzičasom
sa k osade pripájajú kamaráti Šaman, Bašta, Kremeš,
Kelt, mladší Bašťo.
Postupne sa však začínajú meniť aj záujmy. Akela sa
začína venovať rodine a z osady definitívne odchádza
Latabár. V činnosti pokračujú len Biely Tesák, Massú,
Šaman a Tomy spolu s mladými osadníkmi.
V roku 1960 do osady prichádzajú Pedro neskôr
známejší ako Belmondo,
Prasiatko , Mark, Vĺča, Pablo, Iko a iní.
Podnikajú potulky po Malých Karpatoch a na
bicykloch aj ďalej. Od roku 1962 počas prázdnin
začínajú uskutočňovať pravidelné Veľké vandre. V
rámci Veľkých vandrov prešli Beskydami, Česko-Saským
Švajčiarskom, Krušnými horami, Pošumavím, Jizerskými
horami, Jeseníkmi, Karlovarskom, Vysokými i Nízkymi
Tatrami, Veľkou i Malou Fatrou, Pohroním, Duklou,
Javorinou, Bielymi Karpatami, Krajom Jánošíka, Oravou,
Slovenským Rajom v lete i v zime, Štiavnickými vrchmi,
Magurou, Strážovskými horami. Splavujú Vltavu i Sázavu,
Hron, Váh, Dunaj, Dunajec na pltiach. Na bicykloch si
prezerajú Južné Čechy – hrady a zámky, Šumavsko, idú
do Strážnice i do Slavkova, podnikajú veľký
Malokarpatský okruh : Bratislava - Trnava – Buková –
Plavecké Podhradie – Bratislava. a iné. Občas sa
pozrú aj za “kopečky”. Balaton, Krakow, splavujú Veľké
Mazurské jazerá, zúčastňujú sa na stretnutiach
Harczerow, ako aj pobytu na Krakowskej základni pod
Tromi korunami.
Medzičasom sa pokúšajú znovu vybudovať základňu,
ale bezúspešne. Neuznávajú osadu postavenú pri osade a
hľadajú vhodné miesto pre svoj camp. V údolí Wimery
je v tomto období už veľa osád a presne pod
pôvodným campom BOJOVÝCH VLKOV v roku 1963 si
postavila svoj camp trampská osada ZLATÁ LÍŠKA .
Vhodné miesto pre svoj nový osadný camp si však
čoskoro nachádzajú pod veľkou lesnou horskou
lúkou, na okraji ktorej je lesná škôlka. Pre
upresnenie, táto lúka mala v svojej histórii už viac
trampských názvov, spomenieme niektoré, ako Samotárská
lúka /1940/, Sahara /1960/, Muflonia lúka / a pod.
A tak si svojú nový camp začínajú budovať pod touto
lúkou v jednom bočnom údolíčku Červeného potoka
nad starodávnym Red riverom. Tu v roku 1966 začínajú
pracne budovať novú osadu. Postupne budujú rôzne
stavby a opäť prestavujú.
Zo začiatku si postavili malú útulnú chatku, ktorá
svojím usporiadaním a neskoršie pristavením
podkrovia vedela poskytnúť prístrešie pomerne početnej
osade. K osade sa pridáva aj trampská osada
KRÁĽOVSKÍ KORZÁRI - bratia
Brko,
Korzár a Hurkáš a Malé pivo a aj ďalší gitarista
kamarát Kaktus.
|
|
|
|
|
...druhá
chatka trampskej osady BOJOVÍ VLCI, na starom campe Red river
v údolí Červeného potoka pod Javorníkom.
Na fotografii zľava kamaráti Kicko a Starý
Vlk.... |
|
|
|
Chatka vynikala vždy čistotou a útulnosťou. Pri
dverách bol odkaz k náhodným návštevníkom - i
preto že chata ostávala otvorená - na pekne
vyzdobenej preglejke s vypálenými pravidlami. Totiž
po príchode
Starého Vlka do osady v roku 1967 a jeho prijatí
v roku 1968, prezerajúc kroniku, čiastočne „odkaz
prichádzajúcemu návštevníkovi“ do osady z roku 1954
doplnil a vypálil ho do preglejky a umiestnil ho do
chatky.
|
„Vítaj na
našej chajde!
Prosíme ťa,
aby si dbal o toto:
Chceme ,aby
si sa tu cítil tak príjemne,
ako my a preto dokáž,
že si trampom s veľkým “T“.
Podľa
trampských zásad čistota a poriadok v chajde a
na fleku sú tvojou a našou vizitkou, dbaj o to
!
Podľa
zákona trampskej pohostinnosti použi všetko,
čo tu je, vo svoj prospech, ale nič nám
nepoškoď a ani neodnes. Nikdy však nepríď s
prázdnymi rukami.
Drevo slúži
aj tebe a preto ho doplň toľko, koľko si
spálil a na oplátku i viac.
Ak si sa
vzdialil a vraciaš sa, vždy prines kus dreva k
chajde.
To je trampský zákon a čistá hra.
Ak sa
nudíš, porozmýšľaj, čo tu treba zlepšiť a
urobiť a prilož ruku k dielu. Budeme si to
vážiť.
Svoj odkaz nám napíš do cancáku návštev.
Ak
dodržíš tieto zásad,
budeš spokojný aj ty - aj my!
Ďakujeme za
návštevu
a porozumenie.
Ahoj!!!
|
|
|
|
|
Na chatke
osady BOJOVÍ VLCI, camp Red River v roku 1968
Zľava: Kvaky, Akela, Julis, Pk, Tomi, Kicko a Dlhé
Bidlo....
|
|
|
|
|
|
...druhá
rozšírená chatka osady BOJOVÍ VLCI... |
|
|
|
|
|
Na tejto chatke
boli
i ďalšie podobné nápisy vypaľované na dreve a
umiestnené v rámčekoch. Prevládali však tie, zo Setonových myšlienok o Lesnej múdrosti.
Tieto nápisy
však pribudli oveľa neskoršie ako tie prvé a
najviac ich presadzoval vtedajší nový osadník starší
svojím vekom kamarát Starý Vlk, ktorí si tieto
myšlienky priniesol zo skautingu.
Vlastne jeho zásluhou
sa osada v tých jej novších časoch vlastne stala
nositeľkou setonovských zásad.
Na čestnom mieste tu
však stáli setonovské zásady štyroch svetiel
vychádzajúcich z ohňa - krásy, pravdy , sily a lásky.
Nepredbiehajme však udalosti a vráťme sa o malý
krôčik
späť.
|
|
|
|
Vianoce
v roku 1972 na chatke trampskej osady BOJOVÍ VLCI.
Na fotografii zľava: Kicko, Pampúch a Kaprál z
trampskej osady GAME FARM, Starý Vlk a Gejša ....
|
|
|
|
Pri horárni Kocmunda sa v roku 1967 začína stavať
turistická chata Spojov nazvaná Klinec. Kamaráti
z osady BOJOVÝCH VLKOV pri jej výstavbe výdatne
pomáhali. Tu sa Kicko a kamaráti stretávajú so
Štefanom neskoršie známym ako Starý Vlk a pozývajú ho
na chatku BOJOVÝCH VLKOV. Po nadviazaní kamarátskych
vzťahov, dlhších úvahách a súhlase osadníkov ho
priberajú do osady medzi seba. Má bohaté skúsenosti
z turistiky, ale o trampingu toho vie málo. Zo
začiatku ho udivujú mená, pod akými sa mu predstavujú
kamaráti pri táborových ohňoch. Nevadí..., po
návštevách v rôznych osadách sa rýchlo orientuje a po
niekoľkých mesiacoch by si nikto cudzí netrúfal
tvrdiť, že sa k osade pripojil len nedávno.
Neskoršie často Starý Vlk hovorieval:
„Na
BOJOVÝCH VLKOCH som našiel dobrých a úprimných
kamarátov, zapáčilo sa my tam a začal som tam občas aj
chodievať a nakoniec som vstúpil do ich osady.“
Po čase si Starý Vlk prezerá kroniku osady a
ako výborný kresliar ju dopĺňa primerane k textu.
Vlastný komentár Starého Vlka po prijatí do osady
k heslu i zákonom osady bol :
„Sú to jednoduché, primitívne vyslovené
myšlienky, ale v jadre dobré. Keby sa nimi riadili
nielen trampi, ale všetci ľudia na svete, boli by sme
spokojnejší a bolo by, nielen v tomto štáte lepšie.“
Starý Vlk navrhuje
rôzne vylepšenia na základni, pri úprave studničky a
iné. Dáva cenné rady nielen osadníkom , ale aj
kamarátom z iných trampských osád, ktoré sú pomerne
často rešpektované. Spolu s Bielym Tesákom sedáva vo
viacerých porotách počas potlachov a pokúša sa zmeniť
české hodnotiace Umííí za slovenské Viiee. Čiastočne
sa tento návrh realizuje /avšak ani nie nadlho/.
Postupne sa dopĺňa osada o nových členov,
starší odchádzajú na Veľký zelený vander - vojenčinu.
Po dlhšej rodinnej odmlke sa opäť v osade objavujú
Akela i Massú.
Od roku 1967 sa občas zúčastňujú na rôznych
slezinách a v roku 1968 sa rozhodli o účasti na prvom
výročnom potlachu ZLATEJ LÍŠKY. Je to najmä pre ich
mladých osadníkov prvá skúsenosť a poučenie, ako to
prebieha na takýchto trampských podujatiach.
Pri
jednej z návštev Starého Vlka na jeho chatke v
Neštychu nad Svätým Jurom v roku 1992 kamarát Pekelník
a Svorád zaznamenali spomienky Starého Vlka, veľmi rád
a ochotne vyprával o rokoch ktoré prežil s osadou
BOJOVÝCH VLKOV, ale i o tom ako začal do prírody
chodiť veľmi dávno v rokoch 1934 - 1935 ako skaut, i
to že keď sa stal skautom v Štubnianských Tepliciach
mal len 16 rokov, avšak nezabudol pripomenúť že s
trampmi začal chodiť už vo svojom staršom veku tak ako
je tu spomínané, niekedy v roku 1967.
|
|
|
Časť Vlkových trampských spomienok, aj preto že sú
veľmi zaujímavé a týkajú sa života osady vyberáme:
„Na BOJOVÝCH VLKOCH sme si urobili pekný totem - sám
so ho tiež pomáhal vyrezávať dlátom a k tomu totemu
sme si urobili i legendu, čo jednotlivé jeho znaky
znamenajú a takto som si ju zapamätal a poznačil
/ čítaj zdola nahor/.
|
|
Prichádzame do osady
BOJOVÝCH VLKOV,
aby sme v priateľskom kruhu,
okolo večného ohňa,
ktorý je svetlom pravdy, sily, lásky a krásy
plnili všetky zákony osady, ktorým budeme
navždy verní a nikdy ich nezradíme.
Ako členovia osady BOJOVÍ VLCI sme boli a
budeme po celí život verní svojmu národu v
myšlienkach, slovách i skutkoch, aby sme v
láske a svornosti spolu tu nažívali, tešili sa
zo života, boli veselí, usilovne pracovali.
Čestne, verne, ochotne, družne a zdvorilo sa
správali jeden ku druhému,
milovali prírodu, chránili sme
ju, boli disciplinovaní, veselí a odvážni,
vytrvalí aj usilovní, pracovití, ako aj
čistotní cez všetky životné prekážky rástli a
približovali sa k tej Lesnej múdrosti, ktorá
je symbolom nielen starých skautov, ale aj
trampov, aby sme dospeli k nesmrteľnej
životodarnej dokonalosti prírody
a nás v nej.
|
|
|
"Myslím si, že tieto myšlienky sú dostatočným úvodom,
aby som vyznačil ideu trampingu a vlastne aj svoju
vlastnú“
- hovoril Starý Vlk.
A takto si na tie staršie časy osady BOJOVÝCH VLKOV
spomenul v svojom ďalšom rozhovore kamarát Starý Vlk:
„Na osade BOJOVÝCH VLKOV /po roku 1968/ sme prežili
veľa krásnych chvíľ, hlavne s Kickom, ale aj s tými
druhými chlapcami, ja už ani neviem ich mená. Na
osade nás bolo striedavo, osem až desať - niekedy aj
viac, ale nie všetci vždy chodili. Niekedy sme boli
iba traja - štyria.
Začali sme veľmi intenzívne prestavovať
chajdu. Odkopali sme kopec, z brvien sme urobili
steny, podlahu aj strechu. Na strechu sme dali
plechy z asfaltových kovových sudov, aby nám to
nepretekalo. Potom nás napadlo že by sme tam mali
urobiť aj krb, lebo predtým tam bola stará veľká pec a
tá žrala veľmi veľa dreva a bolo z nej niekedy veľmi
horúco, že sa to nedalo vydržať. Veru sa nám hneď
nepodarilo ho postaviť dobre, lebo začal dymiť. Potom
som v rôznych príručkách čítal, že treba dymovú komoru
urobiť takú väčšiu, aby sa dym mal kde zhromažďovať,
ale krb zase začal dymiť. A tak sme ho zbúrali a znovu
začali stavať. Vypočítali sme aký objem má mať dymová
komora a tak sa nám to podarilo. Potom tam bolo veľmi
príjemne..
|
|
...chatka
BOJOVÝCH VLKOV po intenzívnej prestavbe.... |
|
|
|
Krb bol presne oproti vchodu. Bolo to pekné podľa
Setona - ako sa majú také zruby stavať a tiež také
Londonovské - no a tak sme tam chodievali. Bola to
menšia chatka, taká aby sa dala v zime rýchlo vykúriť.
Chatka bola zo severnej strany Malých Karpát a tak v
zime tam bývalo veľa snehu. Dole k nej sa schádzalo
dole svahom a to niekedy tak napadlo snehu, že dole
svahom sme išli po pás v snehu a borili sme sa v ňom
než sme sa do tej chatky dostali.
Studničku sme mali hneď pár metrov, takže to bolo také
ideálne prostredie. No a keď sme stavbu chajdy
dokončili, potom sme ju krášlili. Vonku sme urobili
stôl, lavičky, ohnisko a totem ako som už spomínal.
Potom nás napadlo, že by sme okolie mohli okrášliť aj
jedličkami. A tak sme ich spolu so Skautíkom vysadili
hádam aj tridsať, ujalo sa ich však len pár.
Asi pred štyrmi, či piatymi rokmi som išiel okolo toho
miesta, tak ešte tie stromčeky tam rastú, i keď sú už
vysoké, ale po chate už nie je ani slychu - ani chýru.
Tuším že ju spálili, alebo zbúrali a tak sme potom
nemali kde chodiť.
A tak sme chodievali aj na Zochovú chatu, tam mal
jeden kamarát - tramp z Bratislavy takú úhľadnú
chatičku pod obrovskými smrekmi. Potom sme chodili do
Modry na chatku trampskej osady ČIERNA RUŽA a
trampskej osady JUŽNÝ KRÍŽ a tam sme sa zoznamovali s
ďalšími trampmi a osadami."
/Zo spomienok
Starého Vlka, zaznamenaného rozhovoru z roku 1992 /
|
|
...stretnutie
kamarátov na osade BOJOVÍ VLCI
s osadou MALÍ BOBRI v roku 1973....
|
|
|
|
BOJOVÍ
VLCI v Malých Karpatoch a inde počas
svojich Veľkých vandrov stretávajú rôzne trampské
osady, ako napr.: ONTÁRIO, JAGUÁR, TÚLAVÝ MUSTANG,
ČIERNY PARDÁL, GROS VENTRE, ŠEDÝ GRIZZLY, ČIERNY
VAMPÍR, SANTROPE, SARATOGA, JUŽNÝ KRÍŽ, ZELENÁ SEDMA,
CONDORI, RÝCHLY BLESK z Lanžhotu, GANAMENIMA, ALBATROS
z Ostravy, STARÝ HAVRAN z Košíc, UTAH z Prahy, JLC z
Kroměríž, JLC a SEDMU z Přerova , KRAHULEC, ROSENHEIM,
ESTACÁDO, BÍLÁ PEŘEJ z Brna, COLORADO RIVER, VEČNÍ
TULÁCI, ŽABÁCI, HELS DEVILES, STŘÍBRNÁ LILIE, SATAN,
BIELY HAD, ZLATÝ NETOPIER, JLC Otrokovice, JLC
Jihlava, CHEROKEE, GEEZIS a iné. Neskôr sa viaceré
z uvádzaných trampských osád zúčastňujú aj na
potlachu BOJOVÝCH VLKOV, o ktorom začínajú uvažovať
počas svojich stretnutí.
Uvedené trampské osady vznikali v rôznom období
a niektoré postupom času aj zanikli. Nie sú uvádzané
v poradí ako sa s nimi zoznámili, ani podľa rokov
svojho vzniku.
V tomto čase sa žiaľ zrodili opätovne vo
väčšom počte aj akýsi vandali vydávajúci sa za
trampov. Sú s nimi problémy v podobe zničených a
vykradnutých osád, zanechaných neporiadkov na osadách,
ktoré “poctili” svojou návštevou.
Kolotoč dostavieb, prestavieb a pod. ukončujú
rozhodnutím o definitívnej podobe exteriéru a
interiéru osady, toteme, domovenkách a vlajke.
V roku1969, po doplnení osady o ďalších záujemcov o
členstvo, ako Krtko, Bzzz, Sokolie oko, Skautík,
bratia Pedro a Dan, Todor, Čibuk, Ruďoch, Evelin,
Julis, Ľubo, Maroš, Bob, John, Ria, Kvaky, Lojzo Kecál
a veľa iných. Kamaráti ktorí občas chodievali na osadu
Kaprál, Puco, Jendo, Pecúch a Dzobo neskôr zakladajú
osadu GAME FARM.
Prvý potlach SPOJENÝCH TRAMPSKÝCH OSÁD ZLATÁ
KALEDÓNIA a ESTAKADO v Ivanke pri Dunaji v roku 1970 a
aj trampskej osady DRAVEC.
Uskutočňuje sa veľa potlachov a rôznych slezín po
celom Československu, aj za účasti kamarátov z osady
BOJOVÍ VLCI, prípadne aspoň Starého Vlka, ktorý je aj
hovorcom osady. Po desiatich rokoch sa zúčastňujú v Štěchoviciach
na 50. výročí pražského UTAHU a na pamiatku tu
nechávajú pôvodnú vlajku osady.
Vyhlasuje sa futbalový turnaj o putovný pohár
trampskej osady BOJOVÍ VLCI, na ktorý sa hlási
jedenásť osád. Nakoniec sa ho zúčastnilo len päť:
ASCALÓNA, VANDRÁCI, ZLATÁ PODKOVA, KONDOR a domáci.
Hlavným rozhodcom bol kamarát Rodrigo
z UTAHU. Turnaj sa však nedohral,
nakoľko sa našiel “dobrák”, ktorý začal vyhlasovať, že
sú agentmi ŠTB, pričom ním bol s viacerými “tiež
trampmi“ osobne.
Pripravujú potlach trampskej osady BOJOVÍ VLCI k 20.
výročiu osady. Pripravujú ceny do súťaží a
upomienkové predmety, pripravuje sa táborák, 20
fakieľ, ohňová 20-ka a Lesná múdrosť. Zabezpečujú
potrebné povolenia.
|
Potlach trampskej osady
BOJOVÍ VLCI
k
20. výročiu založenia osady.
Kamaráti z
trampskej osady BOJOVÍ VLCI pripravili potlach
30.9.1972 na Pánovej lúke za účasti 248
kamarátov z 28-ich osád a asi 78 samotárov
z rôznych kútov republiky – domáce osady
z Bratislavy, osady z Ivanky pri Dunaji,
Pezinka, Trnavy, Skalice, Košíc, Prievidze,
Brna, Prahy, Kroměríža, Ostravy, Lanžhotu i
Karvinej.
Dvadsať
fakieľ nesených kamarátmi : Starý Vlk, Tomy,
Arpy, Charlie, Fotr, Silver, Piga, Lajko,
Grizzly, Fedor, Bob, Johny, Luňák, Zolko,
Stojan, Jarmilka, Lajči, Bleška, Ingrid a
Kicko zapálilo slávnostnú vatru a ohne Pravdy,
Sily, Lásky a Krásy. Po zaspievaní trampskej
hymny boli zapichnuté do pripravených dier
v táborovom kruhu. Bola zapálená symbolická
20-ka vyrobená z drôtu a rôzneho iného
materiálu. V bohatom programe pripravenom
osadou boli obvyklé súťaže o ceny. Krásne
spievali hostia z Ostravy, Pezinka, Ivanky,
Skalice, Lanžhotu, z bratislavských osád sa
nedali zahanbiť Johny Blonďák z T.O. UNCAS a
súbory GRANADY, UTAHU,
ASKALONY a RÝCHLEHO BLESKU z Lanžhotu.
V
bohatom programe pripravenom osadou boli
spevácke vystúpenia, veselé rozprávanie a aj
športové súťaže. Ceny za spev si odniesli tí z
najmohutnejším „Umíííí“ a „Viiiie“ . Túlavý
Spevák z Ostravy, Hary Samotár, Johny Blonďák
z UNCASU, Didi a Fučo zo ZELENEJ SEDMY, Brnkaj
a Gitka z GRANADY, Holmes a Bíška z RÝCHLEHO
BLESKU z Lanžhotu, zbor UTAHU, ASCALONA,
Pepek z Ivánskeho ESTACADA a T.O. JAGUÁR. Za
veselé rozprávanie Luňák ASCALÓNA z Ladnej,
Slon z ALABAMY, Bob Traper z RÝCHLEHO BLESKU.
Z indiánskeho päťboja Pecúch z GANAMINEMY,
Didi zo ZELENEJ SEDMY a Žĺtko z T.O. SATAN. Za
trojboj Kydyx z ONTÁRIA, Malajka z STS a Gejša
T.S. V trampskom trojboji boli víťazmi Fedor
z ČIERNEJ RUŽE, Macher z TRAPERU a chlapci
z Ivanky pri Dunaji. Do športových súťaží sa
zapojilo pomerne veľa prítomných kamarátov
z rôznych osád.
|
|
|
Počas potlachu vzniká tichá dilema medzi
bratislavskými osadami, či skutočne máju toto výročie.
Kto si pozrel kroniku a pýtal sa na niektoré detaily
šerifa, alebo prítomných zakladateľov trampskej osady Akelu, či Massúho, dozvedel sa všetko o čo mal záujem
z histórie osady. Potvrdil mu to aj najdlhšie chodiaci
z mladšej generácie Belmondo, v tom čase zástupca
šerifa osady. Otázky smerované na Starého Vlka nemohli
byť uspokojivo zodpovedané. Pôsobil v hnutí a v osade
pomerne krátku dobu a situáciu, aká bola v rokoch 1952
až 1965 mohol posudzovať len z počutia.
Od
roku 1970 sa konajú pravidelne Vianoce a „Silwesterny“
na horách, pravidelné Vítanie jari, sporadicky oslavy
narodenín a pod.
Koncom roka 1973 sú na skúšobnú dobu do osady
pribraní kamaráti Tibák, Vĺča, Palec Jimmy, Pulec, Vajco
súčasný “úradujúci“ šerif trampskej osady BOJOVÍ
VLCI, Cigán a veľa iných. Zo starších Johny, Jeff
neskôr prichádzajú opäť mladí kamaráti Jojco, Grizly,
Tuleň, Tvrdý, Brandýs, Stopár, Andy a iní.
Na
tieto časy si spomína kamarát Kicko nasledovne:
„Skutočnosť, že sme sa verejne objavili na
scéne až v druhej polovici 60-tych rokov je daň
vtedajšej dobe. Trochu predbehnem dobu, ale v roku
1974 po tvrdom rozchode so SZM naraz sme začali byť v
horách nežiadúci a pracne vybudovaný zrub padol.
Ostala stáť len značne poškodená spodná časť.
Zlikvidovali sme totálne zničenú vrchnú časť a
pokúsili sme sa zachrániť zvyšok. Odveta nedala na
seba dlho čakať. Dokonca napriek hrozbe lesného
požiaru celá trampská osada bola vypálená a títo
neprajníci spálili aj totem osady.
Ale vráťme sa späť...
Po vypálení trampskej osady BOJOVÍ VLCI definitívne
odchádzajú z osady Akela, Massú, Tomy, Šaman,
Belmondo a ďalší.
Starý Vlk nadobudnutím vlastnej chatky v roku 1974
chodí do osady už pomenej a vo februári 1975 odchádza
z osady. Svoju vlastnú chatku mal oproti zrúcanine
hradu Biely Kameň v Svätom Juri na Neštychu.
Venuje sa však výkonnostnej turistike a zastáva v nej
mnohé vysoké funkcie. Dosahuje titul „Majster
turistiky“ a získava titul „Zaslúžilý majster
turistiky“. Doháňa čo zameškal v mladosti
v turistických cestách “za hranice všedných dní”.
Spoznal desiatky pohorí u nás i v zahraničí. Fagaraš a
Bucegi v rumunských Južných Karpatoch, od predhoria
Pamíru, cez Kaukaz, švajčiarske hory až k Pyrenejam.
Po páde a zbúraní ich chatky v roku 1974 v údolí
Červeného potoka sa osadníci sťahujú na Košariská do
masívu Volhoviska a neďaleko už zaniknutého zrubu
Tornádo – trampskej osady URAGÁN, budujú ďalšiu,
celkove už siedmu chatku.
|
|
...v
poradí siedma chatka trampskej osad BOJOVÍ
VLCI v masíve Volhoviska...
|
|
|
|
Stavajú ju kamaráti Vajco, Pulec, Palec, Jimmy a
Cigán. Po čase sa opäť začína kolotoč prestavieb a
úprav. Vajco sa po Jimim stáva šerifom osady a Biely
Tesák, Jeff a Johny sa aj naďalej venujú mladým. Na
potlachy a sleziny chodia sporadicky Vajco a spol.
Občas podnikajú Veľké vandre a splavy riek. Mladý sa
venujú ako rokoch 1955 až 1974 svojej vlastnej
činnosti.
V druhej polovici 80-tich rokov sú opäť priberaný
mladý, z ktorých viacerí sú známi v súčasnosti aj keď
nie ako priami osadníci v rámci trampskej osady BOJOVÍ
VLCI, ako napríklad Pido, Ičo, Andy, Camyl, Dodo, Vlk
či Petino a iní. Pomáhajú pri budovaní zrubu Momičovi
a inde. Je na škodu osady, že zakladatelia vypadli
z hry a málo, alebo vôbec sa už na dianí v osade
nezúčastňujú.
Kamaráti z osady BOJOVÝCH VLKOV nadväzujú trvalejšie
priateľstva s trampskou osadou MAUNA LOA a tieto
vzťahy sú vlastne aj dôvodom prestavby menšej už
starej chatky, za novší zrub.
|
|
...ôsma chatka
- spoločný zrub
trampských osád BOJOVÍ VLCI a MAUNA LOA...
|
|
|
|
|
V auguste 1998, sa
rozšírila smutná zvesť medzi bratislavskými
trampmi. Dozvedáme sa že vo veku 83 rokov, v
sobotu 1.8.1998 odišiel na Večný vander veľký
priateľ trampov a prírody Starý Vlk.
Osirela jeho chatka na
Neštychu, pod zrúcaninami hradu Biely Kameň,
plná prekrásnych trampských suvenírov a
predmetov. Jeho miesto však zostáva v srdciach
všetkých, ktorí ho poznali ako dobrého
človeka….
Kamaráti z viacerých trampských osád
pripravili na starom osadnom campe BOJOVÝCH
VLKOV na rozlúčku a pre spomienku postavili
Starému Vlkovi symbolický kríž . Žiaľ tento
kríž
tunajším miestnym neprajníkom zrejme veľmi
zavadzal a po čase ho zlikvidovali. Naše pekné
spomienky na dobrého kamaráta Starého Vlka sa
im však určite nepodarí zlikvidovať a v ich
svedomí zostane jedna čierna diera, ktorá sa
nedá vymazať akýmkoľvek zdôvodnením.
|
|
|
Život na trampskej osade BOJOVÝCH VLKOV neutíchol do
dnešných dní. Osada poriada množstvo rôznych
zaujímavých akcii pre trampov. Občas sa na trampskej
osade BOJOVÍ VLCI uskutočňujú aj spoločné ohne,
sleziny i potlachy poriadané spoločne s ich
spriatelenou trampskou osadou MAUNA LOA.
|
|
...a
ešte aby sme nezabudli, na fotografii sú tí
najmladší z BOJOVÝCH VLKOV, predpoklad toho
že osada tak skoro nezanikne a bude žiť
trampským životom svojich zakladateľov.
|
|
|
|
|