Jazda historického vlaku z Bratislavy na Záhorie... |
Klub priateľov
histórie železničnej dopravy - Bratislava východ, v spolupráci zo
Železnicami slovenskej republiky a Múzejno dokumentačné
centrum ŽSR, nás pozvali dňa 15.septembra 2010 na jazdu
historickým parným vlakom do Plaveckého Podhradia, kde bola
možnosť počas dňa navštíviť aj prvú sprístupnenú
jaskyňu na Slovensku a tiež zrúcaninu Plaveckého hradu...
|
A tak už stojíme a čakáme na
prvom nástupišti - peróne, bratislavského hlavného nádražia v očakávaní našej
dnešnej cesty historickými lokomotívami a železničnými vozňami.
Pre
niektorých z nás už vekovo starších s naším očakávaným návratom v
spomienkach do dávno už vzdialenej trampskej minulosti a mladosti a
snahy tých vekovo mladších, aby spoznali minulosť našej železničnej
dopravy.
Semafor
je zelený a na prvú koľaj, prvého peróna už prichádza známa dieselová
lokomotíva, ktorá mala v čase svojej najväčšej slávy ľudový názov
"POMARANČ", medzi trampmi si získala svojho času názov aj ORANGE EXPRES, to preto, že všetky
vyrobené lokomotívy tejto série svojho času opúšťali výrobné haly "Českomoravskej
- Kolben - Daněk " ČKD - zafarbené prevažne pomarančovou farbou.
|
|
|
Trampami nazývaný
"ORANGE
EXPRES", ľudovo" POMARANČ" práve prichádza na prvý perón
bratislavskej Hlavnej stanice...
|
|
|
|
Trampi vždy mali vo zvyku
obsadzovať drevené lavičky treťotriedneho vozňa posledného vagónu a
takto v kľude aj teraz čakáme na konci perónu, kým orange expresný
"POMARANČ" okolo nás prefrčí a práve pri nás zastaví posledný vagón
vláčika, s ktorým si radi osviežime množstvo zážitkov a spomienok na
niekoľkodňové nespočetné trampské vandre, ktoré práve tu na tomto
mieste vždy začínali.
Lokomotíva
Pomaranč, ktorá práve okolo nás prefrčala, vlastne
dieselelektrický rušeň T 679.019 vyrobený v roku 1965 v ČKD si naša
stredná trampská generácia pamätá najmä zo začiatku šiesteho desaťročia 20.
storočia, keď na hlavných koľajach našich železníc sa stala tou
najmodernejšou, dalo by sa povedať vlajkovou „loďou“ železníc. Tá
najmladšia generácia má však možnosť poznať ju už iba ako múzejný
exponát železničných múzeí, totiž na našich železniciach jazdila
zhruba do roku 1990.
Často v rokoch svojej
trampskej mladosti, tu na tomto peróne sme začínali svoje vandre,
ktoré poväčšinou smerovali do Záhorskej časti Malých Karpát, nástupom na osobný vlak smerom
do Zohoru, ťahaný práve týmto „pomarančom“. Totiž staré parné lokomotívy
koncom šesťdesiatich rokov na
hlavnej trati už bolo vidieť pomenej, ba čoskoro sa úplne vytratili na
vedľajšie lokálne trate.
Pomarančová
lokomotíva v svojej súprave zo železničného múzea pritiahla
aj
historické vagóny, železničné osobné vozne a
na konci zaradenú
aj parnú lokomotívu, z ktorej komína sa dymí a je zjavné že v
stanici Zohor na našej ďalšej ceste preberie svoju moc nad
vlakom, ktorý bude ťahať našou rozprávkovou krajinou.
|
|
|
... tu je
ten náš parný poklad, kľudne si odfukuje svoju paru a
určite nám ešte dnes ukáže, čo všetko ako starček
dokáže...
|
|
|
|
|
|
...prosím
ráčte nastúpiť, dvere na vagóne sú otvorené... |
|
|
|
|
|
...na
najstarších osobných železničných vagónoch sa nastupovalo
najprv na balkónik vozňa, s ktorého boli dvere do vnútra
vagónu... |
|
|
|
Po nástupe do staručkého
železničného vozňa vlaku sme prekvapený jeho zachovalosťou a
starostlivou opaterou, tohoto dnes už unikátu, s drevenými lavicami
a vybavením, ktoré i po rokoch tohoto voľakedy treťotriedneho deduška
majú veľký pôvab i keď je na nich cítiť dobu ktorú prežili, rozhodne
do starého šrotu a železa nepatria. Skôr sú dobovým artefaktom doby,
ktoré prežili pri cestovaní železnicou dávno minulé generácie.
Do nášho posledného
tzv. trampského vagónu nastúpili, ako sme to tušili už vtedy, keď sme sa dozvedeli o tejto
jedinečnej historickej jazde i ďalší kamaráti z trampských osád
COLORADO RIVER, JICARILA, HAY RIVER, nastupujú aj kamaráti
z račanskej trampskej osady YUKON 35, stretli sme tu aj trampského
samotára Bínyho zo Strekova a vidieť tu aj veľa ďalších trampov z
mladších bratislavských trampských osád, ktorých však už nevieme
správne zaradiť menovite k svojím trampským osadám.
Po našom búrlivom zvítaní vlak ,
ako to väčšinou u železničiarov býva dobrým zvykom, presne na svoj
stanovený čas odchádza na svoju cestu. To už vchádzame do tunela,
ktorým pretneme podzemie malokarpatského masívu a prechádzame na
Záhorie.
|
|
|
...to však už
uháňa "oranžový expres po svojej dnešnej, dopredu určenej
trati na Záhorie...
|
|
|
|
Nevieme síce od čoho dostalo
Záhorie meno "Záhorie", to len tušíme, ale asi to bude určite od toho
že bolo "za horami" od najväčšieho slovenského mesta Bratislavy. Takže
teraz vlastne už za horami prechádzame naším vlakom prvým železničným mostom,
na našej dnešnej trati. Tento most už hneď po jeho postavení
budovatelia tejto trate v roku 1848 nazvali "Červený most". Pôvodný
kamenný most bol však v roku 1945 ustupujúcou nemeckou armádou úplne
zničený a na jeho mieste bol vybudovaný nový, železný, ktorý od vtedy
prešiel mnohými rekonštrukciami, preto že sa nachádza na hlavnej
železničnej trati spájajúcej severnú časť Slovenska s juhom a tiež s
Rakúskom a Českou republikou.
Z Červeného mosta sa nám naskytá
pohľad do hlbšieho niekedy nádherného malokarpatského údolia, pod
ktorým sa nachádza dnes už značne zatrakciované výletné centrum
bratislavákov pachtiacich po prírodných krásach lesoparku, avšak
pôvodná krása prírody sa tu už len veľmi ťažko nachádza.
Po ľavej strane
koľaji sa nachádza
romantická zachovalá železničná stanica „Zastávka Bratislava - Železná
studienka“, ktorá bola zriadená v roku 1904 s pôvodným názvom Červený
most. Preto že Bratislava tohto obdobia bola mnohonárodnostným mestom,
tak aj zástavka mala trojjazyčné pomenovanie, slovenské - Červený most, maďarské - Vörös híd a nemecké - Rote Brücke. Táto stanica
bola vybudovaná a slúžila skoro výhradne pre bratislavských
výletníkov. Čakáreň tejto stanice a dom strážnika oddielu sú dnes
Národnými kultúrnymi pamiatkami. Lesné okolie tunajších Malých Karpát
okolo tejto železničnej stanice bolo v tých časoch nesmierne príťažlivé a romantické
miesto, kde vozila výletníkov z Bratislavy parná lokomotíva, ale
aj dole v údolí za starých čias výletný otvorený trolejbus firmy
Siemens.
Železná studienka a jej údolie je
však aj pre trampov veľmi významné, okrem iného aj tým, že na hornej časti potoka Vydrice,
založili v roku 1928 trampi prvú slovenskú trampskú osadu WAIKIKI,
ktorej camp často navštevoval známy tramp a spisovateľ Bob
Hurikán a viaceré známe trampské osobnosti svojej doby. A tu si
trochu neskoršie našli svoje osadné campy aj ďalšie staré a
významné trampské osady z Bratislavy.
|
|
|
...v našom
vozni túlavého vlaku panovala dobrá nálada a radi sme si
vypočuli trampské piesne pri zvuku gitary. Na gitare práve
hrá kamarát Benito...
|
|
|
|
|
|
...zopár
trampských piesní pridal aj kamarát Palco z trampskej osady JICARILA... |
|
|
|
Vlak však uháňa už záhorskou
nížinou ďalej a po ľavej strane máme prvý masívny kopec hrebeňa Malých
Karpát ťahajúci sa od Dunaja - Devínsku Kobylu. Preto že sa nachádzame
v historickom vláčiku spomeniem i to, že tu častokrat na železničnej
stanici v Devínskej Novej Vsi, vystupovali z vláčika bratislavskí
trampi už od roku 1928, ale i neskorších rokoch keď ich cesty
smerovali k rieke Morave a na nádherné miesta Devínskej Kobyly, kde i
v zimných mesiacoch ich pritúlila útulňa postavená tesne pod vrcholom
kopca. Sem často chodievali kamaráti zo starých trampských osád WAIKIKI, MODRÁ HVIEZDA, ARIZONA, UNCAS,
ČIERNI STRELCI, KARIBU, MANILA, TAHITI atd. Koniec tomuto pôvabnému trampskému
"Raju" spravila po roku 1945 politická „Železná opona“, nechutná hranica dohodnutá
medzi víťaznými mocnosťami druhej svetovej vojny a neskoršia zlá
politická situácia ktorá zachvátila povojnovú Európu, keď celá táto
oblasť sa stala jedným veľkým hraničným kontrolovaným pásmom a trampom
prístup tu bol úplne zakázaný. Takto i osady ktoré tu mali svoje campy sa
presťahovali a našli si nové miesta položené viac východne, na území
v hlbokých lesoch Malých Karpát. A práve tieto ich nové osadné campy,
im pomohla priblížiť železnička ťahajúca sa k severovýchodným svahom
Malých Karpát. To bol aj jeden z dôvodov prečo práve týmto vláčikom
najmä cez víkendy cestovalo veľa trampov, vlak smeroval totiž do
územia, ktoré už nebolo hraničným pásmom železnej opony.
Náš vlak práve preletel okolo
modrých krásnych jazier a v náručí stromov sa mihla železničná
stanička s názvom DEVÍNSKÉ JAZERO.
I tieto miesta v tridsiatych,
štyridsiatych a čiastočne i päťdesiatich rokoch boli obľúbenými miestami
trampských campov a tu bola založená v roku 1938 trampská osada UTAH
/z ktorej žiaľ už tiež nikto nežije/
a do týchto prevažne borovicových lesov, na svoje vandre často
chodievali trampi z predvojnových trampských osád POLNOČNÝ MESIAC,
SAVANA a mnohých ďalších.
To nás už pri
našich trampských spomienkach
vláčik priviezol do železničnej stanice Zohor,
prestupnej stanice na hlavnej
trati, kde sa prestupuje ešte i dnes na malý lokálny - miestny
vláčik, ktorého železničná trať sa ďalej vinie ako had, pod
severným hrebeňom Malých Karpát, tými najkrajšími zákutiami Záhorskej
nížiny a romantickými vidieckymi železničnými staničkami dediniek s
názvami Lozorno, Jabloňové, Kuchyňa, Sološnica, Plavecké Podhradie...
Prvá železničná zástavka
pri našej ceste zo Zohoru v obci Lozorno, pripomína trampom aj
posledný 17. Slovensko - český potlach, /dúfame že naozaj nie
posledný/ ktorý sa tu neďaleko na
severozápadnom úpätí Malých Karpát na rozľahlej podhorskej lúke konal nedávno, v prvý
septembrový víkend 2010.
Vlastne všetky tieto
železničné zástavky a dedinky,
či už Lozorno, Jabloňové, Pernek, Kuchyňa, Rohožník, Sološnica, Plavecké Podhradie
a aj Plavecký Mikuláš, ktorý je poslednou zástavkou na tejto
železničnej trati...
sú trampom moc dobre známe, preto že sú aj do dnešných čias
východiskom ich ciest do Malých Karpát a hlbokých malokarpatských
dolín
tiahnúcich sa kilometre k hlavnému hrebeňu, sú zas miestom mnohých trampských campov trampských osád, avšak nie len bratislavských.
Je síce pravdou, že trampi
železničnú dopravu využívajú už pomenej ako v minulosti, ale to je
dané aj tým, že spoje riadne zredli a doprava vlastnými dopravnými
prostriedkami sa stala výhodnejšou, hlavne časovo.
|
|
|
...prepriahame" kone".
V Zohori na našom vláčiku
železničiari prepriahli pomarančovú lokomotívu "orange expresu", za
parný historický rušeň. Pomaranč odstavili na jednu z bočných
koľaji, kde nás počká do neskorších poobedňajších hodín a
ťažnej moci vlaku sa ujíma malý parný čertík...
|
|
|
|
|
|
...a tu je náš
parný vláčik "čertík" v plnej paráde... |
|
|
|
História tohoto typu parného
rušňa možno zaradiť do rušňového parku tunajších, vtedy územne
uhorských miestnych železníc, z prvého desaťročia 20. storočia. Tento
parný rušeň bol pôvodne vyrobený v roku 1908 budapeštianskou
lokomotívnou MÁV a prešiel viacerými rekonštrukciami, ktoré však
výzorom nezmenili základný tvar rušňa.
|
|
...jedno z
kolies rušňa, kde na odliatku je nápis že bolo vyrobené v
maďarskom Diósgyöri v roku 1922.
Koleso je teda novšie, ako pôvodná parná lokomotíva, ktorá
bola vyrobená v roku 1908 a na tento rušeň sa dostala
zrejme pri niektorej z jej rekonštrukcii...
|
|
|
|
V roku 1918, po rozpade monarchie a vzniku Československa, prevzala
vtedajšia ČSD 36 kusov týchto rušňov, ale po zabratí južného Slovenska 15 ich bolo vrátených späť k MÁV.
Rušne tohoto typu jazdili na
trati celých sedemdesiat rokov a boli vyradené z prevádzky, teda mali
svoj koniec až v roku 1970, kedy sa na Slovensku parná prevádzka
úplne i na vedľajších tratiach skončila.
|
|
...a tu už
fičíme plnou parou vpred po severnej malokarpatskej
železničnej magistrále...
|
|
|
|
|
|
...a mašinfíra
priložil uhlia do kotla, tak preto trochu dymu... |
|
|
|
Ako pamiatka
v našom trampskom archíve na jednu z
posledných pravidelných jázd tohoto rušňa nám zostalo niekoľko
Pekelníkových fotografii ku ktorým je pripojený nasledovný text:
Fotografie sú zo železničnej trate trate zo Záhoria z roku 1969, ktoré
majú trochu priblížiť atmosféru vtedajších trampských hobous - túlania sa
vo vlakoch
železničnými tratiami najkrajšími kútmi Slovenska, avšak
väčšinou bez lístka a v nákladných železničných vagónoch, na ktoré sme
potajme na zástavkách nastupovali a typovali sme koľko kilometrov sa
odvezieme bez toho aby nás sprievodca vlaku objavil a bez jedinej zástavky
vlaku /môj rekord bez zastavenia nákladného
vlaku bol v roku 1966 až 120
kilometrov z Bratislavy do Trenčína, na vandri smerujúcom do Tatier. A
týmto istým vlakom som i na svojej túlavej ceste pokračoval, preto že
i keď ma sprievodca objavil, nikto
zo železničiarov sprevádzajúcich tento vlak nemal záujem ma poslať
preč, vystúpil som až v Tatrách na zástavke Štrba, kde vlak zastavil
asi nabrať vodu do lokomotívy.
Ale to som už bol v
cieli svojej cesty - Vysokých Tatrách, kde som podnikol niekoľko
nádherných vysokohorských túr a zostal som tam celý týždeň, keď
sa počasie veľmi zhoršilo a zostali mrazivé noci, tak som z Tatier
odišiel opäť nákladným vlakom do Bielych Karpát, nižšie
položeného pohoria, kde už nebolo tak zima.
Samozrejme
že aj tento vlak ťahala parná lokomotíva, keď ešte prevažne aj roku
1966 na hlavnej trati Bratislava - Košice jazdila parná trakcia.
Ďalej nasleduje
sľúbených pár Pekelníkových a Filozofových nostalgických fotografii spred
štyridsiatich rokov, ktoré sú z trate na Záhorí z roku
1969...
|
|
|
...keď vlak
premáva len raz za čas a ďalší pôjde až za tri hodiny...
|
|
|
|
|
|
...dlhá doba
čakania na parnú lokomotívu /kamaráti Filozof z trampskej
osady TRHANI a Pekelník z trampskej osady HAY RIVER v roku
1969 na trati pri Jabloňovom...
|
|
|
|
|
|
...na
železničnej staničke v Jabloňovom... |
|
|
|
|
|
...a naša vonkajšia
čakáreň železničnej stanice v Jabloňovom... |
|
|
|
|
|
...a tu už
fičí plnou parou vpred po severnej malokarpatskej
železničnej magistrále v roku 1969... |
|
|
|
|
|
...a Filozof
povedal že naskakovať nebudeme, lebo vlak ide príliš rýchlo, tak
počkáme na ďalší...
|
|
|
|
|
|
...ďalší
večerný vlak síce prišiel, ale ten bol ešte rýchlejší,
motorový, tak sa vzdávame, lebo ďalší vláčik už dnes
nepôjde...
|
|
|
|
|
|
...a tu už
fičíme po koľajach, za stmievania, plnou parou vpred, po
vlastných, v kanadách...
|
|
|
|
|
|
...tak snáď
nabudúce sa aj odvezieme... |
|
|
|
Vráťme sa však do súčasnosti a k nášmu
historickému vláčiku, smerujúcemu do Plaveckého Podhradia. Parný rušeň
331.037, ktorý nás železničnými cestami Záhoria na našej výprave ťahá,
je dnes v starostlivosti bratislavského Klubu priateľov histórie
železničnej dopravy a nutné je spomenúť, že ako sme videli aj počas
jazdy, je ako múzejný exponát až v príliš dobrých rukách naozajstných
fanatikov, v tom dobrom slova zmysle, ktorým treba skutočne poďakovať za
všetku tú starostlivosť, ktorú mašinke venujú /a aj iným exponátom
tohoto múzea/.
|
|
...našu
výpravu do Plaveckého podhradia sprevádzal aj ďalší
exponát Železničného múzea dyselhydraulický motorový vozeň
M 262.007 vyrobený v roku 1949 vo vagónke Studénka. Presne
taký, akým sme na tejto trati mnohokrát sa viezli na našich
vandroch v minulosti...
|
|
|
|
|
|
...ten však
ťahal cisterničku s vodou, ktorou museli počas našej cesty
občas napojiť parnú lokomotívu...
|
|
|
|
|
|
|
...tu je
trojica "mašinfírov", ktorá sa počas našej cesty
starala o parnú lokomotívu...
|
|
|
|
|
|
...trojica "mašinfírov",
má už po porade a čoskoro bude lokomotíva opäť odfukovať
po trati...
|
|
|
|
|
|
...a to sme už
v Plaveckom podhradí, kde je ciel našej dnešnej cesty... |
|
|
|
|
|
...po ľavej
strane na temeni kopca sa vypína Plavecký hrad
o ktorom je prvá písomná zmienka z roku 1273. Po pravej
strane zas malokarpatský kopec
Pohanská
známy svojím keltským hradiskom ktoré v čase svojej
najväčšej slávy bolo v porovnaní väčšie ako celá
stredoveká Bratislava...
|
|
|
|
Pohanská
vystupuje nad rovinu do výšky 300 metrov, nadmorská výška takmer 500
metrov, výškový rozdiel medzi horným a dolným opevnením hradiska 150
metrov, dvojitý, miestami trojitý val vydeľuje opevnené miesto v
tvare nepravidelného štvoruholníka s rozlohou 38 hektárov. Vonkajší
obvod opevnenia je dlhý 2,5 km, zemný val je však na niektorých
miestach dvojnásobný, takže celková dĺžka činí 4,5 km. Na východnej
strane, v okolí prameňov, sú takmer rovné priestory, kde sa
odohrával život mesta na páse územia, širokom až 200 metrov a dlhom
kilometer. Postavenie valu dlhého 4,5 km, pri päte širokého 5-6
metrov a vysokého priemerne 4 m, znamenalo vykopať a navŕšiť 54 000
m3 hliny, čo v tých časoch s jednoduchým pracovným náradím bol veľký
výkon, poukazujúci na veľký počet obyvateľov už pri budovaní
hradiska.
Takto opísal významný slovenský archeológ Štefan Janšák a už v roku
1928 prvýkrát ponúkol verejnosti záhadné valy na kopci Pohanská nad
Plaveckým hradom. Vtedy poukázal, že nájdené črepy dokazujú
osídlenie Keltmi. Pretože Štefan Janšák bol nielen archeológom, ale
aj inžinierom, uviedol Pohanskú aj s výpočtami.
Aj z doposiaľ vykonaných archeologických výskumov na Pohanskej je
známe, že najvyššia poloha na temene Pohanskej bola opevnená
hradbami už v mladšej dobe bronzovej. Jej obyvatelia patrili do
okruhu stredodunajských popolnicových polí (velatická kultúra,
1200-1000 r. pred n.l.). Neskôr, v mladšej dobe železnej (v dobe
laténskej) Pohanská bola znovu obývaná (200-100 r. pred n.l.).
Ďalšie podrobnejšie svedectvo o význame Pohanskej vydáva Dr. Jozef
Paulík v knihe Keltské hradisko Pohanská v Plaveckom Podhradí, ktorá
vyšla r. 1976. V knihe sú zhrnuté výsledky archeologického prieskumu
Pohanskej, ktorý tu uskutočnil v rokoch 1968 - 1971. V knihe sa
píše:
" . . Veď Pohanská je väčšia ako celá stredoveká Bratislava. Žili tu
tisíce ľudí, boli tu dielne, vodné zdroje, cesty, umelé terasy,
dláždené priestranstvá, obchod. Našli sa tu stopy po existencii
remeselnej výroby (kováči), žili tu roľníci, vojaci a určite
hrnčiari, no bola tu aj kamenosochárska dielňa. Kopalo sa tu štyri
roky, ale to nestačilo na viac, ako prekopanie jedného percenta
preskúmanej plochy."
|
|
...hore nad
nami je jedna z najkrajších historických dominant Záhoria,
Plavecký hrad, ktorý vidieť už zo železničnej
stanice Plavecké podhradie. Tu sa vydala na túru väčšina účastníkov našej
vlakovej výpravy...
|
|
|
|
|
|
...táto
fotografia z lúčky tesne pod Plaveckým hradom je z roku
1979 a ako vidieť bolo to romantické táborisko v Malých
Karpatoch, jedno z najkrajších, keď nie najkrajšie.
Nechodievali sem však táboriť len trampi, ale aj ďalší
milovníci prírody, táborníci, skauti, woodcrafteri,
jaskyniari. Tu sa veru autami nechodilo a svoje veci na
táborenie si bolo treba poctivo vyniesť v svojich
batohoch...
|
|
|
|
|
|
...pred nami
sa nachádza Záhorská nížina, piesková krajina s prevažne
borovicovými lesmi a takto vyzerá pri pohľade z Plaveckého
hradu...
|
|
|
|
Táborisko pod
Plaveckým hradom zaniklo v roku 1980. V roku keď toto územie
bolo vyhlásené Národnou prírodnou rezerváciou s názvom
"Pohanská". Rozloha tejto rezervácie je 129 ha. Nachádza sa nad
obcou Plavecké Podhradie a patria sem Plavecký hrad, Plavecká
jaskyňa a aj jaskyňa Pohanská. Ochrana sa tu vzťahuje najmä na
vápencovo suché a teplomilné rastliny a živočíchy. Táto
vegetácia sa tu vyvíjala v miestnych ekologických podmienkach
hlavne pod vplyvom historickej ľudskej činnosti, ktorá siaha až
do doby bronzovej. Je tu výskyt vzácnych a chránených druhov
najmä flóry ale i fauny. Tak ako vždy od nepamäti tu človek žil
a vytváral podmienky trebárs aj k životu chránených rastlín,
konkrétne spásaním lúk dobytkom, ktorý choval a hlavne ich
pravidelným kosením. Práve na týchto lúkách v nízkych porastoch
trávy rástlo najviac vzácnych i chránených rastlín.
Dnes po tridsiatich
rokoch od vyhlásenia rezervácie Pohanská možno smelo konštatovať, že toto
územie, tým že sa stalo rezerváciou na svojom pôvabe viac
stratilo, ako získalo. Aj lúka, kde trampi chodievali táboriť
pravidelne, každý rok v tých časoch, aj ich
pričinením bola skosená a seno slúžilo potom ako krmivo pre
tunajšiu lesnú zver. Všetko toto zaniklo tým, že vyhlásením
rezervácie zanikla akákoľvek ľudská činnosť na tomto území
spojená s ošetrením lúčnych porastov. Nádherné kvitnúce lúky
ktoré boli skutočne pravou príčinou ochrany a tunajším
šperkom, prerástla vysoká burina, ujali sa tu aj náletové
stromy a kríky, čím niektoré lúčky úplne zanikli a po iných sa v
čase letnej vegetácie ani nedá prejsť, preto že miesto
chránených kvetov tu rastie iba rôzna pichľavá a vysoká burina.
Vzácne a chránené rastliny z podstatnej lúčnej časti rezervácie
stratou životných podmienok sa vlastne nenávratne
stratili. Hlavné je však z hľadiska ochrany prírody to, že
sme vytvorili ďalšiu rezerváciu, kde nechránime prírodu
pre človeka, tak ako sa to vlastne má, ale chránime ju
pred človekom, nehladiac na to aký je vlastne výsledok takejto
ochrany.
Škoda je len to, že
časť prírody najmä lúčnych priestorov, je na tomto území
nesprávnou ochranou vlastne už možno nenávratne zničená a žiadny
z ochranárov, ktorý sa o vyhlásenie rezervácie zaslúžil, nemal
ani len najmenšiu snahu počas celých tridsať rokov tento
devastujúci čin zastaviť, alebo zmierniť.
I tento drsný prípad
tzv. ochrany prírody dokumentuje to, že priamo pri vyhlasovaní
rezervácie sa spomínalo, že vegetácia, ktorá má byť predmetom
ochrany sa tu vyvíjala v hlavne podmienkach pod vplyvom
historickej činnosti človeka, opäť pripomínam - ktorá siaha až
do doby bronzovej. Napriek tomu z tejto tisícročiami
skultúrňovanej krajiny človekom a obhospodarovanej ľudskou
činnosťou, sme ho z tejto činnosti vylúčili a za štvrť života
jednej terajšej generácie, teda krátky čas v relatívnom pojme k
tisícročiam, potom vlastne stratili všetko to prírodné, čo
vlastne stálo za ochranu vzácnosti a čo bolo na tomto území
najcennejšie zdevastovali.
Tí milovníci
prírody, čo na toto územie chodievali od nepamäti táboriť
až do vyhlásenia rezervácie vlastne boli balzamom prírody,
oproti tým, čo územie vyhlásili za chránené a prestali sa o jeho
ochranu starať. Jedným zo spôsobov starostlivosti mala byť aj
starostlivosť o porast na lúkách, dovtedy obhospodarovaných
ľudskou činnosťou a ich pravidelné kosenie.
Nuž neni rezervácia,
ako rezervácie a nemôžu byť všade dážďové pralesy, najmä nie v
kultúrnej krajine, ktorá bola stovky rokov opatrovaná ľudskou
činnosťou a naraz z tejto činnosti je pokus človeka vylúčiť.
Vegetácia sa tu
tisícročia vyvíjala v miestnych ekologických podmienkach pod
vplyvom historickej ľudskej činnosti. Je tu výskyt vzácnych a
chránených druhov flóry a fauny. Tak ako vždy od nepamäti tu
človek žil a vytváral podmienky trebárs aj k životu chránených
rastlín, konkrétne spásaním lúk dobytkom, ktorý choval a hlavne
pravidelným kosením týchto lúk. Práve na týchto lúkách rástlo
najviac vzácnych i chránených rastlín.
Títo ochranári sa
zdajú presne tým /ale z trochu opačného netechnického pohľadu/,
ako technici voľakedajšej černobylskej elektrárne. Tu onoho času tunajší
špekulanti, ktorí si hovorili technici, chceli z elektrárne
enormným zvýšením výkonu vycucať zo zariadenia energiu, na ktorú
zariadenie nebolo stavané... odstavili 150 ochrán reaktora a
skončilo to tým, že sa reaktor roztopil a zamoril rádioaktivitou
polovicu Európy.
Plynie z toho iba
poučenie. Tak ako Černobyl sa nikdy neospravedlnil za svoje
výčiny svetu a za veci, ktoré by sa správnym používaním
naprojektovaného a prevádzkovaného zariadenia nemohli stať, tak
sa asi takéhoto ospravedlnenia nikdy ani nedočkáme od
projektantov rôznych rezervácii, ktoré krajine a prírode skorej
ublížili, než ju ochránili.
No radšej sa vráťme
pod Plavecký hrad, kde v dnešnej púti našej spomienkovej
vlakovej cesty
budeme pokračovať...
|
|
|
...my sme v svojej
ceste pokračovali síce k Plaveckému hradu, ale naším
dnešným cieľom bolo navštíviť Plaveckú jaskyňu
nachádzajúcu sa pod hradom...
|
|
|
|
|
|
...a ešte
trochu romantiky z tohoto nádherného kraja... |
|
|
|
|
|
...a to je už vchod do
Plaveckej jaskyne... |
|
|
|
|
|
...túto
vstupnú chodbu do jaskyne, spolu s kamenným letohrádkom
dal vybudovať gróf Pálfy, ešte niekedy za kráľovskej
monarchie a tak jaskyňa sa stala najstaršou sprístupnenou
jaskyňou na vtedajšom území obývanom Slovákmi...
|
|
|
|
|
|
...jaskyňa
bola po prvý krát v literatúre spomenutá v roku
1821... |
|
|
|
Niečo o Jánovi Čaplovičovi
a CarolinePichlerovej
a ich opise tejto jaskyne na území Malých Karpát, pod Plaveckým hradom
z roku 1821.
Ján Čaplovič a Carolina Pichlerová
Slovenský právnik a etnograf Ján Čaplovič (1780-1847) vydal v roku
1821 prácu o Uhorsku. Nebola to však jeho vlastná práca, ale
publikoval v nej rozličné state od iných autorov. Boli tu aj príspevky
o jaskyniach. Ako prvá tu bola opísaná jaskyňa pod Plaveckým. hradom –
Die Tropfstein Hóhle zu Blasenstein (Detrekó). Lokalizoval ju do
vzdialenosti niekoľkých hodín cesty od Malaciek. Opisoval jej jaskynné
priestory, ktoré prirovnával k sále, divadlu, či kaplnke. Kvaple –
stalagmity a stalaktity - prirovnával zasa k pyramídam. Uviedol, že
jaskyňa je 60 siah (114 metrov) hlboká. Opis Plaveckej jaskyne, ktorý
J. Čaplovič publikoval, vypracovala už oveľa skorej rakúska
spisovateľka Carolina Pichlerová (1769-1843).
/Literatúra:
1. Ľubomír
Viliam Prikryl, Dejiny speleológie na Slovensku, Veda – vydavateľstvo
Slovenskej akadémie vied Bratislava 1985
2. CSAPLOVICS, J.:
Topographisch-statistisches Archív des Koenigreichs Ungarn. 1. Bd.
Wien 1821, s. 74-77.
CSAPLOVICS, J., op. cit., s. 187-188.
|
|
...a v tomto
jaskynnom dome ak sem prídete začiatkom letných mesiacov,
môžete vidieť zvláštny prírodný úkaz. Zhruba vo
výške 12 metrov sa nachádzajú pulzujúce strapce
netopierov, kde v jednom strapci býva zavesených 200 až
300 jedincov. Je to v čase odchovu a vyvedenia ich mláďat.
Avšak v čase našej jesennej návštevy jaskyne sme mali
možnosť vidieť už len pár kusov poletujúcich netopierov,
ostatné ešte práve dávajú prednosť pobytu vo volnej
prírode a v dutinách stromov...
|
|
|
|
|
|
...a mini
výstavka kostí nájdených pri prácach v jaskyni... |
|
|
|
|
|
...a ešte
netopiere v Plaveckej jaskyni... |
|
|
|
|
|
...deti pri
čarovnom jazierku, do ktorého hodili skoro bezcenné
inflačné najdrobnejšie euromince a potichu pri tom
vyslovili svoje prianie pre šťastie, tak aby to iný
nepočuli, vraj sa im ich túžba určite splní, to im prajeme aj my...
|
|
|
|
|
|
...je už čas
vrátiť sa späť k nášmu vláčiku /a lokomotíve "Čertík", tak
ako ju nazvali deti/ ktorý už na nás čaká...
|
|
|
|
|
|
...a "pilotná
kabína" rušňovodiča... |
|
|
|
|
|
...ešte
zoradíme vlak, napojíme lokomotívu a môžeme sa vrátiť do
Bratislavy...
|
|
|
|
|
|
...predná časť
parnej lokomotívy... |
|
|
|
|
|
...ešte pár
pohľadov do krajiny... |
|
|
|
|
|
...nálada vo
vlaku je opäť bezvadná... |
|
|
|
|
|
...cesta pri
gitare rýchlo uteká... |
|
|
|
|
|
...naozaj je
to tá naša vysnívaná krajina trampov... |
|
|
|
|
|
...zo Zohoru
do Bratislavy nás bude ťahať opäť múzejný pomaranč "orange
expres"...
|
|
|
|
|
|
...a v
podvečer sa už lúčime na 14 koľaji Hlavného nádražia v
Bratislave, s exponátmi železničného múzea, ktoré práve odchádzajú
do svojho depa...
|
|
|
|
|
|
..."pamätný
list", vlastne cestovný lístok a ešte raz poďakovanie
usporiadateľom. |
|
|
|
Fotografie,
grafika a text Pekelník z
trampskej osady HAY RIVER
Hudba v pozadí,
pieseň "KRAJINA TRAMPOV", spieva kamarát Ján Lukačovič Plameň
z trampskej osady MALÍ BOBRI z Bratislavy, v roku 2001.
Plameň a kamaráti, alias Druhý dych.
|
|