Splav Mošonského Dunaja v Maďarsku

v dňoch 5 - 7. mája 2017

Termín:

Akože inak už tradičný, ten istý, ak po nespočetne mnohé roky predtým, tento rok v dňoch 5 - 7. mája v roku 2017.

Tento rok však s výborným počasím a tiež komornou pohodou, ktorú obľubujú odveky trampi, teda s primeraným, či menším počtom účastníkov, preto aby sa nekazila trampská romantika nádhernej okolitej prírody.

Miesto:

Koniec splavu :

Gyor, stred mesta, rk. 15,2 cestný most „Kossuth híd“  v Maďarsku

Plavidlá:

Pablo - dvojkajak Novoplast, Rebro- dvojkajak Novoplast, Egi a Janka- kánoe klasická dunajka.

Účastníci:

Rebro, Pablo T.S. z Baske, Egi a Janka KAMARADI STARÉ ŘEKY Beroun

Kamarát Rebro...

...kamarát Pablo T.S. z BASKE Trenčianske Teplice...

...kamarátka Janka a Egi z trampskej osady KAMARÁDI STARÉ ŘEKY z Berouna.

Janka a Egi prišli na splav z trampskej osady KAMARÁDI STARÉ ŘEKY založenej v roku 1965 z Berouna.

Splav sa začína, ako obyčajne, stretnutím vo vodáckej základni na hausbóte trampskej osady LIBERTY.

Ešte večer pred odchodom prišiel vlakom kamarát Pablo z Trenčianských Teplíc. V piatok ráno prišli KAMARÁDI STARÉ ŘEKY z Berouna - Egi a Janka, tiež vlakom na hlavnú stanicu, kde ich vyzdvihol kamarát Rebro a priviezol na hausbót...

Prvý deň splavu  5. mája 2017

...ráno po kávičke a dezinfekcii ústnej dutiny začalo nakladanie plavidiel a batohov, proviantu a tekutín a o 9.00 sme vyrazili do Dunakiliti...

...o  10.30 po naliati frťana rumu do vody, to preto aby nás dunajskí vodníci prijali medzi seba...

...po kontrole a následnom spustení nabalených plavidiel na vodu...

...zaželaní dobrej plavby,  sme odrazili od brehu, pri campe Aranykarasz medzi obcami Rajka a Dunakiliti...

...plavba nádherná, počasie striedavé, nepršalo intenzívne, len sem-tam, čo nás moc netrápilo, teplota okolo 18 °C, vyhovujúca..

...kormorán samotár...

...naozajstná cesta (maďarským) Rajom. Dunajské ramená a vodné toky, vo vnútrozemskej dunajskej delte vždy boli také, nie len tu v Maďarsku, ale aj u nás na území Slovenska...

Na Slovenskom Dunaji, na rozdiel od Maďarska, z tej pôvodnej prírody zostalo dnes už len veľmi málo. Mnoho kilometrové najkrajšie územie zobrala megalomanská vodná stavba pod Bratislavou. Dnešná generácia žiaľ už pozná len malý zlomok z tejto pôvodnej dunajskej krásy. Ničenie v súčasnosti na našich vodných tokoch začína byť žiaľ ešte intenzívnejšie ako v minulosti, súčasnou výstavbou super primitívnych tzv. "mini eko" elektrární.

V Maďarsku by takéto podivné stavby, ktoré nenávratne poškodzujú pôvodnú prírodu určite nikdy ziskuchtivým akcionárom nepovolili....

...zakempovali sme okolo 18.00 pri obci Máriakálnok 82 rk . Večerná klasika pri ohníku, gitarka a naviac harmonika - heligónka na ktorej krásne hrá kamarát Egi...

...drevo je síce trochu vlhké, ale ohník už horí...

...večerná klasika pri ohníku, gitarka v rukách Pabla a naviac harmonika - heligónka na ktorej krásne hrá kamarát Egi...

...večera, nejaké pivko, únava, vôňa vody, rýb a kvitnúceho Hlohu (Hloh obyčajný , Crataegus laevigata) spravili svoje postupne sme zaľahli. Niektorí do stanu, niektorí pod širák...

Druhý deň splavu 6. mája 2017

....napriek tomu že počas celej plavby sme sa nenachádzali v prísne chránených územiach, nádhera dunajského lužného lesa nás každé ráno i počas celého dňa učarovala a cítili sme sa na niektorých miestach ako  v najkrajšej európskej divočine, najmä pri vystúpení z lodí, kde sa porastom len ťažko pohybovalo. Tu sme si uvedomili to, že z prírody netreba robiť neprístupné rezervácie, ale treba ich chrániť pre ľudí, aby v svojom živote prežívali podobnú nádheru ako my, tu teraz...

Ráno vstávame dosť zavčasu a podľa plánu štartujeme o 9.00. Horný úsek Mošonského Dunaja bol celkom rýchly , čo spôsobil aj vyšší vodostav. V najrýchlejších úsekoch sme namerali rýchlosť 7,5 km/h. Tok sa rôzne mení, z úzkeho a rýchleho na širší a pomalší, miestami ako keby voda stála. Zúžené miesta s napadanými stromami nám osviežovali plavbu a pekne upravené kempy nám sem - tam osviežili telo...

...v takomto štýle a tempe sme zakempovali pred obcou Mecsér ,48 riečný kilometer...

Tretí deň splavu 7. mája 2017

...ráno štartujeme zase podľa plánu o 9.00, máme pred sebou 33 km do Gyoru.

...pred Gyorom sa tok trochu spomaľuje...

...začínajú sa objavovať prvé chatky a lodenice...

Pristávame pod mostom Kossuth, kde sa aj vylodíme. Krátka prechádzka mestom v ktorom sa stále niečo stavia a prestavuje do krásy. Trochu sme si zaspomínali na časy (veres kutya), keď sme chodili do Gyoru na trh, klobásky, biely chleba, feferónky, sór, bór, ceres pálinka, nakupovanie a strach na colnici. Príjazd auta na odvoz, nakladanie...

...cesta na hausbot, vykladanie, všetko prebehlo podľa plánu, až sme sa čudovali že všetko vychádza. Keďže sme mali pred sebou ešte jeden deň voľna (aj Česi boli oslobodení), tak sme ďalšiu noc strávili na hausboote.

Gitarka, harmonika, previezli sme kamarátov po zátoke a po Dunaji, plánovali ďalšie akcie. Na druhý deň sme sa s dobrým pocitom , že to nebola naša posledná spoločná akcia, rozlúčili.

Ahoj.

Fotografoval a text napísal Rebro & Sisel

Grafika

Windy Bill, Pekelník

Hudba v pozadí stránky:

Pieseň " Mám rád to krásné devče za řekou" hrajú kamaráti z  trampskej kapely KAMARÁDI STARÉ ŘEKY z Berouna

MÁM RÁD KRÁSNÉ DĚVČE ZA ŘEKOU

A

chlapec na dívenku svou

D                  A
       a z lodičky skryté v olšoví

D                 C#   E7
       toužebná píseň za noci zní:

Refrén:

A             E7           D    A
        Já mám rád to krásné děvče za řekou,

E7              A
        vždy, když měsíc plá, sedím u vesla

D                          A     F#7
        a když její hlas zaslechnu v daleku,

D          E7   A
        pluji tiše za řeku.

2.  Olše se nad vodou kloní

a smáčí v ní větve své.
       Na lukách za řekou voní ocúny mámivé
       a chlapec díva se na měsíc
       jakoby jemu chtěl také říct:

Refrén: Já mám rád to krásné děvče za řekou,....